Waarom dragen strenggelovige joden een pak en hoed?

Want het kan toch niet iets historisch zijn? In de middeleeuwen hadden ze toch nog geen pakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is meer historie dan alleen de middeleeuwen.

Antwoorden (1)

Het is joden verboden kledingstoffen zoals wol, katoen en linnen te vermengen.
Een pak is dan wel handig omdat men er zeker van is dat jas en broek uit een identieke stofsoort zijn gemaakt.

Het chassidische jodendom is in de eerste helft van de achttiende eeuw ontstaan in oost Europa. Tegen het eind van de negentiende eeuw waren bijna alle Oosteuropese joden over gegaan naar het chassidisme.
Het pak en de bijbehorende hoed stammen uit het midden van de negentiende eeuw. Men draagt dus de kleren uit de ontstaanstijd van die stroming in het jodendom.
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Textiel werd in die tijd alleen met natuurlijke kleurstoffen gekleurd. De chemische kleurstoffen werden pas ontwikkeld tegen het eind van de negentiende eeuw. Deze natuurlijke kleurstoffen waren over het algemeen duur en mensen die gekleurde kleding droegen zoals koningen, edelen en bisschoppen lieten hiermee zien dat ze tot een welvarende klasse behoorden. Zwart daarentegen is een goedkope kleurstof omdat die uit roet werd vervaardigd.