weet iemand de betekenis van deze chinese vaas?

Ik zou graag willen weten wat er op mijn chinese vaas staat.
er staan rondom tekens op kan helaas maar 2 foto's plaatsen
hier een link voor de eerste 3 foto's via marktplaats ( gewoon voor de foto's staat niet te koop) en de laatste 2 plaats ik hier
hoop dat iemand iets weet alvast bedankt
http://antiek-kunst.marktplaats.nl/antiek-overige/522491619-chinese-vaas.html?complete_ad=2

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Leuke vraag! Dit kun jezelf oplossing met behulp van deze site [zie link]. Daar kun je de tekens na tekenen en dan vertalen.
Je derde foto [op marktplaats] betekend chi, ofwel talent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen teken met de betekenis "talent" tegengekomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik denk dat mijn kunstzinnige Chinees toch een beetje roestig is. Ik interpreteerde 千 [qiān] verkeert.
Dank je voor de correctie.
Op basis van de foto’s die je hebt gegeven kan ik opmaken dat het volledige Chinese gedicht dient te zijn: 但愿人长久,千里共婵娟 (dànyuàn rén chángjiǔ qiānlǐ chánjuān).

Ik zou dit in het Nederlands als volgt vertalen: “Was het maar mogelijk dat we voor de eeuwigheid, al zijn we duizend mijl van elkaar verwijderd, dezelfde schoonheid van deze gracieuse maan kunnen delen”

Toegevoegd na 17 minuten:
Hoewel je er niet specifiek naar gevraagd heb, geef ik je hierbij nog wat extra achtergrondinformatie over dit gedicht:

Deze dateert uit de Song-dynastie (960-1279) en is geschreven door 蘇軾 Su Shi (1039-1101) in zijn meesterwerk 水调歌头 明月几时有 (Shuǐ diào gē tóu míng yuè jǐ shí yǒu) - vertaling: "Wanneer zal de maan helder en licht zijn?"