Is een vrouw/man met 1 werkend oog ook wel een cycloop?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
........en er wordt gezegd dat er geen domme vragen bestaan.... Hier is het bewijs. Zeer respectloos ook.

Antwoorden (4)

Zo iemand heeft een handicap, denk niet dat je die een cycloop moet gaan noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een cycloop zit het oog in het middel. Google even op schedel en cycloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een cycloop heeft ECHT één oog in het midden van zijn hoofd. Er worden wel mensen met deze afwijking geboren, maar de primaire aandoening is een afwijking van de hersenen, zodat cyclopen niet levensvatbaar zijn. (een - ernstige- vorm van holoprosencephalie). Het is een zogenaamde niet met het leven verenigbare aandoening.

Toegevoegd na 1 minuut:
(was nog niet klaar), althans, in die vorm. Er zijn wel patienten in leven met mildere vormen, maar dat zijn geen cyclopen. Je zult dus eigenlijk nooit een volwassen cycloop tegenkomen.

Iemand bij wie maar één oog het doet, is gewoon aan eén oog blind. Er kan zelfs een oog helemaal fysiek ontbreken, maar dan nog ben je GEEN cycloop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet heel smakelijk maar wel zoals gewoonlijk goed onderbouwd. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie niet in wat 'smakelijk' daarmee te maken heeft. Fascinerend vind ik het altijd wel, hoe mensen ook totaal verkeerd kunnen uitpakken. Teratologie heeft wel mijn belangstelling, dus ik schrik ook niet heel erg snel ergens van.
Nee

De cycloop (Oudgrieks: κύκλωψ - "rondoog", van: κύκλος - "cirkel" en ὤψ - "oog") is een figuur uit de Griekse mythologie. Cyclopen zijn woeste reuzen met maar een oog. Ze woonden bij elkaar op de hellingen van de vulkaan Etna op Sicilië, ver weg van de beschaafde wereld. Cyclopen zouden leven van de landbouw, veeteelt en hadden veel schapen. Volgens Homeros aten ze ook kinderen.