moet ik bij kvk geregistreerd zijn als ik via www.etsy.com wil verkopen?

soms maak ik een schilderij of sieraden en ik zou het graag willen verkopen via etsy, het is niet veel, paar dingen maar.. moet ik dan per se bij kvk geregistreerd zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.9K

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is nergens voor nodig. Het is gewoon een site waar amateurs hun zelfgemaakte spulletjes aan de man kunnen brengen. Pas als de verdiensten in de orde van grootte zijn dat je er belasting over moet betalen, dien je dat aan te geven, maar je hoeft daar zeker niet perse een officieel bedrijf voor op te richten. Eigenlijk net zoals met iets verkopen op Ebay.

Wel moet je een creditcard ofzo hebben om je te kunnen aanmelden, en dat kan lastig zijn. Hou er ook rekening mee dat de Nederlandse markt HEEL slecht is voor zelfgemaakte producten ; ik verkoop al jaren op Etsy (patronen en kant-en-klare werkstukken) maar mijn markt ligt 99,9 % BUITEN Nederland. Daar is geen cent te verdienen, want iedereen wil alles gratis of voor niks, en is al helemaal niet bereid een eerlijke prijs te betalen voor handwerk.

Hou er dus rekening mee dat je flink hoge verzendkosten zult moeten vragen (gemiddeld rond de 15 tot 25 euro) naar met name Amerika en Australie ; dat zijn de grootste afzetgebieden voor hand-made.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een account op Etsy.
Maar doe er niets mee. Was het niet zo dat je moet betalen voor het plaatsen
van advertenties?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaalt 20 dollarcent voor het plaatsen, en een percentage van de verkoopprijs als het verkocht is ; in mijn geval meestal ook om en nabij de 20 cent.
In een paar jaar Etsy heb ik één keer een verlopen plaatsing gehad (dus dat het binnen 6 maanden niet verkocht wordt) en dan ben je je 20 cent kwijt. Een risico dat je rustig kunt nemen, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord, ik heb wel paypal account en die gebruik ik als ik iets koop via etsy, ik hoop dat ik het ook kan gebruiken als ik iets verkoop..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe weet ik van tevoren hoeveel verzendkosten moet ik vragen? waar kan ik dat opzoeken?

Andere antwoorden (1)

Nee dat hoeft niet. Heb ik ook niet.

Ik maak dingen en ik verkoop wel eens wat.
Ik plaats advertenties op allerlei gratis sites en heb ook een paar gratis webwinkels.
(Markt Plaza, Kieskeurig, Koopplein, Speurders, Tweedehands.nl)

Maar wat Marleen al opmerkt: er is hier weinig waardering voor handwerk. Mensen roepen allemaal hoe prachtig het is, maar hebben er niets voor over.

Het grappige is dat ik toch het meeste verkoop via mijn eigen weblog.

Oh, een aardige Nederlandse (gratis) variant op Etsy is de site "Met de hand":

http://www.metdehand.nl/mijn-winkel.html