Is het een Nederlandse gewoonte om geld te geven wanneer de post-/folderbezorger je de beste wensen toewenst?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is een gewoonte dat ze langs komen maar je bent niet verplicht om geld te geven.

Het is een belachelijke gewoonte die nergens op slaat. Jaren geleden kregen krantenbezorgers van de opdrachtgevers het advies om rond nieuwjaar te gaan schooien bij de klanten. Dan hoefden ze zelf minder te betalen. Nu kun je je nog wel voorstellen dat een klantenjongen 's morgens vroeg zijn bed uit moet etc., maar al die folderjongens, die op hun gemak 'savonds 3 blokken lopen met folders en het overschot in de sloot gooien.... Ik denk dat er bij mij wel 2 folderbrengers en 3 weekkrantbezorgers zijn geweest. Natuurlijk geef je wat, aan die folderbezorgers in verhouding veeel en veel te veel. Ik vind het gewoon bedelen en dat in een beschaafd land. Je geeft toch ook niet aan de caissiere van de supermarkt, aan de schoenmaker, aan de jongen van de doe het zelfzaak!

Ja kranten en folder bezorgers krijgen inderdaad loon voor hun werk. maar het zijn vaak jongeren die geld verdienen en daarmee ook laten zien dat ze niet lui zijn. Een keer per jaar mogen ze dan in hun wijk een fooi ophalen. Daar is niets mis mee. Als ze hun werk elke dag naar behoren doen kunnen ze best een extraje krijgen. Toegevoegd na 3 minuten: Overigens is dit gebruik al zo oud dat ik niet beter weet. dus dat is toch meer dan 55 jaar.

Ik heb het al eens jaren geleden in een andere rubriek gevraagd. Het antwoord was dat je alleen degene die wordt betaald door jouw, zoals de krantenbezorger, geld geeft. Van de andere die ongevraagd drukwerk in je brievenbus dumpen neem je alleen vriendelijk de wensen en kaartje aan. Je weet niet eens wat ze precies erin gooien.

voor de postbezorger is het niet de gewoonte, voor folderbezorgers weet ik het niet zo, want ik heb al heel lang een nee-nee sticker op de brievenbus. de krantenbezorger, die het hele jaar in alle vroegte door weer en wind mijn krant bezorgt, mag volgens de gewoonte rekenen op een oudejaars- extraatje. dat geef ik hem ook met plezier, het is welverdiend.

Ja hoor is al decennia gewoonte, al vind niet iedereen het even prettig. In sommige zuidelijke landen komt zelfs de postbode en de vrijwillige brandweer GN wensen. Kost je respectievelijk zo'n 10 en 20 euro.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100