Is het een Nederlandse gewoonte om geld te geven wanneer de post-/folderbezorger je de beste wensen toewenst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (8)

Ja, dat is al héél lang een gebruik. De ontvanger van de kranten en/of folders beloont één keer per jaar om deze tijd de bezorger daarvoor.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gewoonte dat ze langs komen maar je bent niet verplicht om geld te geven.
12 jaar geleden
Het is een belachelijke gewoonte die nergens op slaat. Jaren geleden kregen krantenbezorgers van de opdrachtgevers het advies om rond nieuwjaar te gaan schooien bij de klanten. Dan hoefden ze zelf minder te betalen. Nu kun je je nog wel voorstellen dat een klantenjongen 's morgens vroeg zijn bed uit moet etc., maar al die folderjongens, die op hun gemak 'savonds 3 blokken lopen met folders en het overschot in de sloot gooien....
Ik denk dat er bij mij wel 2 folderbrengers en 3 weekkrantbezorgers zijn geweest. Natuurlijk geef je wat, aan die folderbezorgers in verhouding veeel en veel te veel. Ik vind het gewoon bedelen en dat in een beschaafd land. Je geeft toch ook niet aan de caissiere van de supermarkt, aan de schoenmaker, aan de jongen van de doe het zelfzaak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Brabander heeft zelf geen kinderen die folders of kranten of weekbladen bezorgen
ronron1212
12 jaar geleden
Branbant dat is al een heel oude gewoonte trouwens en niet van jaren geleden maar van heel veel jaren geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wat een onzin zeg! Vind je het heel raar dat die gasten dat doen? Ze krijgen geen zak betaald voor het geen wat ze doen," Dat is een probleem wat opgelost moet worden door de bezorger en zijn werkgever, niet door de klant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door weer en wind bezorgen ze die stomme krant voor jou! en bovendien, wat een verschrikkelijke vooroordeel van dat weggooien! lang niet iedereen doet dat hoor! dat zijn gewoon een paar aso's die dat doen! een paar zeg ik je!
maar waarom gaan ze krantjes bezorgen? omdat ze nog geen ander werk kunnen krijgen of gewoon te jong zijn.
Elke morgen of avond. Ook in de vakantie. Dat kleine extraatje waarderen ze ontzettend! Ik vind het een schande dat je zo over die krantenbezorgers praat. En nee zelf doe ik het niet dat krantenbezorgen, maar wij geven ook altijd wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's waar
Journaliste
Ja kranten en folder bezorgers krijgen inderdaad loon voor hun werk. maar het zijn vaak jongeren die geld verdienen en daarmee ook laten zien dat ze niet lui zijn. Een keer per jaar mogen ze dan in hun wijk een fooi ophalen. Daar is niets mis mee. Als ze hun werk elke dag naar behoren doen kunnen ze best een extraje krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is dit gebruik al zo oud dat ik niet beter weet. dus dat is toch meer dan 55 jaar.
12 jaar geleden
Ik heb het al eens jaren geleden in een andere rubriek gevraagd. Het antwoord was dat je alleen degene die wordt betaald door jouw, zoals de krantenbezorger, geld geeft. Van de andere die ongevraagd drukwerk in je brievenbus dumpen neem je alleen vriendelijk de wensen en kaartje aan. Je weet niet eens wat ze precies erin gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de postbezorger is het niet de gewoonte, voor folderbezorgers weet ik het niet zo, want ik heb al heel lang een nee-nee sticker op de brievenbus.
de krantenbezorger, die het hele jaar in alle vroegte door weer en wind mijn krant bezorgt, mag volgens de gewoonte rekenen op een oudejaars- extraatje.
dat geef ik hem ook met plezier, het is welverdiend.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat vroeger in België de postbezorger bv je pensioen bracht. Als je hem dan "zunne niefjoar" niet had gegeven, moest je lang wachten op je pensioengeld.
Rieneke1
12 jaar geleden
daar was je mooi mee dan! :)
Ja, dat is zover ik weet een Nederlandse gewoonte.
Maar.....je bent niet verplicht om iets te geven hoor!
Ik doe het wel en dat doe ik dan van harte. Omdat ik vind dat degene die het hele jaar (o.a.) voor mij door weer en wind gaat best een extraatje verdiend.
En wat maakt die ene euro nou uit? Als je uit gaat eten, geef je de ober misschien ook wel een fooi als je tevreden bent. Ik vind dat de folder, maar zeker ook de krantbezorger dit zeker ook verdiend. Als ik nog terugdenk aan vorige winter, toen er zoveel sneeuw lag en de stoepen onbegaanbaar waren. Toch lag ieder ochtend voor 7.00 uur netjes de krant in de bus. Mag best gewaardeerd worden vind ik persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor is al decennia gewoonte, al vind niet iedereen het even prettig. In sommige zuidelijke landen komt zelfs de postbode en de vrijwillige brandweer GN wensen. Kost je respectievelijk zo'n 10 en 20 euro.