Charlotte is een voornaam voor meisjes, afgeleid van Charles of Karel, dat vrije man betekent. De diminutiefuitgang -otte betekent "middelmatig klein". Charlotte is dus een vrouwelijke vorm van Kareltje.

De naam werd zover bekend voor het eerst gegeven aan Charlotte van Savoye (1423 - 1483). Zij was de tweede echtgenote van Lodewijk XI (Valois) van Frankrijk. De naam is dus ongeveer 600 jaar oud. De feestdag van de zalige Charlotte is op 17 juli.

Varianten van Charlotte zijn Charlotta, Lotte, Lottie en Lotta, Lotje, Karla, Carla, Arlotte, Charlot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Charlotte is de vrouwelijke vorm van Charles. Charles is de Franse vorm van Karel. Dat is een eenstammige Germaanse naam, een van de weinige die oorspronkelijk niet-samengesteld voorkwamen. Die naam komt overeen met het Nederlandse kerel, in de betekenis van 'vrije man (die niet van adel was)'.

Charlotte komt in Nederland vooral sinds de 17e eeuw voor. De naam is, net als Karel, van vorstelijke afkomst en werd het eerst gegeven aan Charlotte van Savoye, echtgenote van Lodewijk XI van Frankrijk; daarna heeft deze vorm zich over Frankrijk en verder verbreid, later geholpen door de populariteit van Goethes 'Die Leiden des Jungen Werthers'.
Amadea