Hoe worden glas-in-lood-ramen van een kerk schoon gemaakt?

Soms kom je in een kerk met prachtige glas-in-lood-ramen.
De helderheid en de lichtschakering binnen in de kerk is - lijkt me- mede afhankelijk van hoe schoon die ramen zijn.
Vooral midden in een stad kan er sprake zijn van gevelvervuiling en dus ook van beroete ramen.
Nou lijkt het me een hels (excusez le mot) karwei om die ramen rondom van binnen en van buiten schoon te maken.
Weet iemand hier iets over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Van een grote kerk in Duitsland weet ik daarover het volgende:
Dit gebeurd meestal 1x per twee jaar en is erg kostbaar. Men maakt dan gebruik van óf een hoogwerker, óf steigers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze worden gewoon gewassen net als alle andere ramen. Het enige wat niet gaat is ze met een trekker droogmaken. Dat wordt dan met een doek of zeem gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glas in lood kan zeker niet "als alle andere ramen" worden schoongemaakt. Ze zijn erg kwetsbaar en moeten dus met grote voorzichtigheid gereinigd worden. Zie link
http://www.t-ruitje.nl/onderhoud
Ik ben ook benieuwd hoe dat dan moet bij die grote hoge kerkramen.