Beeldtaal is eigenlijk de allereerste vorm van 'geschreven' taal, of het kunnen doorgeven van een verhaal aan mensen die je het niet zelf kunt vertellen, of mensen die na je komen. En a, dat waren in eerste instanties gewoon plaatjes, of series plaatjes.

De eerste grotschilderingen zijn natuurlijk net zozeer een beeldtaal als een kunstuiting, maar ook de enorme beeldende beschilderingen in middeleeuwse kerken hadden primair het doel een verhaal te vertellen. Als een stripboek zonder woorden.

Tot op de dag van vandaag zien we publicaties - in alle mogelijke vormen, van prenten- en stripboeken tot posters en reclame-uitingen - die 'een verhaal' of boodschap vertellen zonder daarbij gebruik te maken van geschreven taal.

De eerste schriften zin uiteindelijk ook voortgekomen uit beeldtalen waarbij aanvankelijk de tekens symbolen voor woorden waren (denk aan oude hieroglyphen, voordat de symbolen een klank of enkel woord gingen vertegenwoordigen) maar ook bijvoorbeeld het Chinees en ons eigen schrift waren eerst een soort symbolische 'plaatjes' die iedereen begreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is echt een volslagen symbolisch schrift; juist omdat je er met je ogen weinig mee kan. Tenzij je natuurlijk geleerd hebt wat de configuraties voorstellen, maar een beeldtaal is het zeker niet.