Mag je een tekening maken van een foto die je van internet hebt geplukt?

En is dat toegestaan zonder toestemming van de maker van de foto? En mag je je tekening dan publiceren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat mag niet, en je zult toestemming moeten hebben van de maker van de foto. Het is immers zijn foto, en daar kun jij niet zomaar mee aan de haal gaan. Tot zover de theorie.

De praktijk zal totaal anders zijn.
Hoewel ik je tekentalenten niet wil onderschatten, zal de kans maar klein zijn, dat je grof geld gaat verdienen aan die tekening. Hoogstens publiceer je de tekening op je eigen website. Bovendien jat je geen foto, maar laat je je bij een tekening inspireren door de foto. Als je een tekening maakt, ontstaat er een nieuw kunstwerk, omdat het bij een tekening niet de bedoeling is dat er wordt gecopieerd. Je zult een totaal eigen invulling aan het beeld geven. Het zal voor de maker van de foto ontzettend lastig zijn, om aan te tonen dat jouw tekening niet mogelijk was geweest, zonder zijn foto.

Hoewel het altijd verstandig (en beleefd) is om toestemming te vragen, kan ik bijna geen voorbeeld verzinnen, dat er enorme problemen ontstaan wanneer je gaat tekenen aan de hand van een willekeurig foto op het internet.

Als ik daar dan toch nog even mijn best voor doe, zal het ongeveer als volgt gaan. De foto is absoluut uniek, en er zijn ook geen foto's die daar op lijken. Hij is van een beroepsfotograaf, jij tekent heel goed, en je verkoopt de tekening voor ontzaglijk veel geld. Alleen in dat geval zou de fotograaf een graantje mee willen pikken, van al dat geld dat jij verdient aan je tekening. Het gevolg zal zijn een schikking, of een rechtzaak, maar zo ver laat je het natuurlijk niet komen. Als je het even vraagt, dan is de kans groot dat de fotograaf het zelfs wel leuk vindt, dat jij er met een tekening mee aan de slag gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk. Ik had zo het vermoeden maar wilde even iets meer zekerheid. Beleefdheid in deze staat natuurlijk op de eerste plaats. En geld verdienen zal helaas nog bij een werkgever plaats vinden :-)

Andere antwoorden (2)

je mag sowieso niet zonder toestemming van de maker van de foto de foto publiseren. ook een tekening hiervan niet (als het duidelijk is dat het hier deze foto betreft), je mag naar mijn idee wel altijd tekeningen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij mag je die foto gebruiken voor je eigen kunstwerk als het om een studiedoeleinden gaat, en moet je ook aan bronvermelding doen als je dat werk in de openbaarheid brengt.