Wat doet men in Vietnam met berengal?

Ik las een verschrikkelijk artikel over beren die gehouden worden voor hun gal. Maar waar voor wordt dit gal afgetapt? Wat doen ze er mee?

http://www.wspa.nl/latestnews/2011/WSPA_vijf_beren_gered_in_vietnam.aspx?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_term=link&utm_campaign=20111202_korean_dog_meat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Berengal wordt o.a. gebruikt in traditionele oosterse geneesmiddelen en kan tot 250 dollar per gram opbrengen. Het aftappen van de gal gebeurt op een zeer wrede wijze. Nadat de eerste keer door de buikwand een gat in de galblaas is gemaakt, wordt de wond dagelijks tweemaal met een ijzeren buis geopend, waarbij de dieren duidelijk veel pijn lijden. Volgens Het Parool sterft 60 tot 80 procent van de dieren kort na de eerste behandeling, de rest wordt zelden ouder dan tien jaar. De misbruikte berensoorten, waaronder de Aziatische bruine en zwarte beer en de Maleisische beer, dreigen in snel tempo uit te sterven doordat steeds nieuwe exemplaren worden gevangen om de populatie op de berenboerderijen op peil te houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze berengal wordt gebruikt voor traditionele medicijnen, maar ook voor de productie van shampoo en wijn.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Berengal wordt gebruikt voor de behandeling van leverkwalen. In het Westen wordt dit tegenwoordig vervangen door een kunstmatig alternatief.