Waar kan ik informatie vinden over Oezbeekse klaagzang?

Ik ben een groot fan min of meer alles uit Oezbekistan, maar het meest fascineert mij de Oezbeekse klaagzang. Helaas kan ik hier weinig over vinden op het net, ik zou het op zeer op prijs stellen als iemand een webpagina voor me kon vinden met informatie en/of zelfs geluidsbestanden over dit onderwerp.

Toegevoegd na 1 week:
Hartelijk dank voor jullie antwoorden! Ik moet nog wel even mijn Goeie Vraag-reputatie rechtzetten door te mededelen dat ik niet echt obsessed ben door 'Oezbeekse klaagzang'. Ik wist niet eens of het wel bestond. Maar jullie antwoorden zijn niet voor niets, want ze hebben wel mensen aan het lachen gemaakt en waarschijnlijk hebben jullie er een puntje voor terug.

Gr

P.S. Armeense offerliederen zijn overigens wel een serieuze hobby van me.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn twee oude klaagzangen: "Yigi" en "Yuklov". Beide zijn nog altijd te horen op begrafenissen en bij herdenkingsceremonies. Zie mijn bronvermelding voor nog veel meer Engelstalige informatie over muziek in Oezbekistan, inclusief geluidsbestanden.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Amandea, dit prachtige filmpje maakt mijn dag compleet. Islom Karimov zegene je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Het is niet makkelijk om iets te vinden, met de trefwoorden "Uzbek lament" heb ik in elk geval wel het
volgende engelse artikel voor je gevonden.

http://www.millifolklor.com/tr/sayfalar/87/13_.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste iHave, hartelijk bedankt! U verwarmt mijn hart met deze ongekende Oezbeekse vreugde!