Impressionisme was een reactie op het classistische kunst, dat er van uitging, alles zo natuurgetrouw af te beelden. Het impressionisme, wilde liever een impressie geven van de kunst. Dus wat minder duidelijk qua contouren, etc

http://nl.wikipedia.org/wiki/Impressionisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al een mooi Antw:maar toch de impressionisten noemden zich zelf de schilders die het licht (het zonlicht) en de invloed vh licht op bijv een landschap ,dus hoe het licht soms de werkelijkheid op een moment zo kan verkleuren , en inderdaad niet de nadruk op precies . Ps de naam impressionisten was eerst een scheld naam , pas nadat het een geaccepteerde stroming ,droegen de kunstenaars zoals Monet ,enz het als als een geuze naam , zelf noemde ze het illuminatie of zo iets .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het impressionisme is een stijl in de schilderkunst die is ontstaan in Frankrijk tussen 1860 en 1870.

De impressionisten onderscheiden zich door een bijzondere belangstelling voor lichtwerking, atmosfeer en het weergeven van een momentweergave.

Zij bouwden hun voorstelling op met duidelijk zichtbare verftoetsen. M.b.v. deze penseelstreken probeerden zij het prismatische van het licht weer te geen. Op een afstand beschouwd mengen deze streken optisch.

Gewoon even googlen op impressionisme, dan kom je vanalles tegen.
Als je dan ook nog klikt op afbeeldingen, kun je ook nog een heleboel voorbeelden zien.

Als je dat meteen gedaan had in plaats van de vraag hier te stellen had je dat een hoop tijd kunnen schelen.

http://www.kunstkennis.nl/kunstgeschiedenis/Impressionisme/Impressionisme.htm

http://www.iselinge.nl/Scholenplein/pabolessen/02032ckunststromingen/impressionisme.htm

http://www.scholieren.com/werkstukken/20052

http://www.dekunsten.net/dk-citaat-impressionisme.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Impressionisten waren mensen die zich afzetten tegen de conservatieve, klassieke vorm van kunst. De bedoeling van deze mensen was om een onmiddellijk beeld wat ze op een bepaald moment zagen, onmiddellijk vast te leggen.
Er werd dus niet meer fijn omlijnd rond een afbeelding maar er werd met de verf gespeeld om een bepaalde lichtinval te creëren.
Vooral de verdeling van kleuren of het mengen ervan, werd totaal anders aangepakt. De elementaire kleuren werden in los naast elkaar geplaatste toetsen op het doek gezet, zodat ze, op afstand gezien, de gewenste kleurvariaties vormden en subtiel genuanceerd werkten.
Belangrijk was om niet meer de vormen in de natuur zo weer te geven zoals ze met het oog te zien waren, dus de echte ,ware vorm, maar wel de kleurrijke impressie /indruk weer te geven die zon, lucht en licht uitbeelden.

Ook de onderwerpkeuze die de impressionisten kozen om vast te leggen, waren uit het leven gegrepen. En wel uit het alledaagse leven in ook facetten die toendertijd taboe waren. Begrafenissen, liederlijk drinkenden, ontbijtjes in het gras e.d afbeeldingen werden verafschuwd door de hotemetoten van de salonjury's. Ze verwekten schandaal aan de klassieke schilderkunst, het was niet zoals het hoorde!!! Ze werden aanvankelijk dan ook overal geweigerd. Het waren eigenlijk revolutionairs in hun tijd.
Ze kwamen in opstand tegen alle regels die heersten in de schilderkunst en hebben zich op gegeven moment georganiseerd als een soort groep die zich 'illuministen'(naar het licht)noemde. Een journalist-criticus wilde ooit het opzienbarende boek van Claude Monet; "Impression, soleil levant" belachelijk maken en
noemde de groep samen exposerende schilders toen
" impressionisten". Ze hebben zelf de naam toen aangenomen zoals die gevestigd werd..