Wat is de hoofdstad van Luilekkerland ?

Ik zit me rot te googelen, maar kan het niet vinden.....
Ik weet echter dat ik het ooit in een verhaal ben tegengekomen.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het komt voor in een sprookjesboek, ik denk ook in dat oude dikke boek met sprookjes van Grimm (ill. van Anton Pieck meen ik). Maar dat boek heb ik zelf niet meer......:(

Het beste antwoord

Luiergem:

http://www.verhalenbank.nl/detail_volksverhalen.php?id=LUILEK08

Toegevoegd na 2 minuten:
In "de koning van luilekkerland" komen ook de plaatsnamen Delft en Amsterdam in voor.

http://books.google.nl/books?id=uoEUAAAAQAAJ&pg=PA6&lpg=PA6&dq=koning+van+luilekkerland&source=bl&ots=6oTkaCvaGh&sig=iGsB4Bh2vgnHFnQ5iywgidZpEH0&hl=nl&ei=uY-7Tu-dE8XsOafWjcII&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCUQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dáár begint een belletje te rinkelen. Goeie link trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel slim trouwens , die boekweitberg ; daarna houdt 'all you can eat' wel snel een keertje op ;-) Goedkoop feestje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lag dat niet 7 mijl achter kerstmis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was inderdaad de term die ik me herinner. Al zijn er nogal wat versies van Luilekkerland met diverse hoofdsteden, dus is er strikt genomen eigenlijk geen 'beste antwoord', maar dit was wat ik in dit geval zocht.

Andere antwoorden (2)

De hoofdstad is Pannekoek.

"Hoe het was in Luilekkerland

Ik ben er vroeger veel geweest,
het was er alle dagen feest,
het heette daar: Luilekkerland.
Er zwommen daar de hele week
gebakken vissen door de beek.
je kon ze pakken met je hand.

Waar was dat land? Hier om de hoek.
De hoofdstad heette Pannekoek.
De koning heette: Nooitgeendorst.
Uit elke pomp kwam bessenvla,
elk dak was er van chocola,
de regenpijp was leverworst."

Voor de rest van het gedicht van Willem Wilmink:
http://www.pietpaaltjens.nl/gedichten/luilekkerlandwilmink.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Het begrip Luilekkerland bestaat al veel langer dan het gedicht van Wilmink. Dat Pannekoek de hoofdstad is, is waarschijnlijk zijn interpretatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willem iis normaliter natuurlijk wel een heel betrouwbare bron, maar ik vrees inderdaad dat wat ik zoek ouder is - hoewel niet zo oud als de eerste 'Luilekkerland-vermelding' van Grimm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't zou kunnen. 't Was echter de enige literaire verwijzing die ik kon vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent het waarschijnlijk in Ibbeltje tegen gekomen. Zij gaat met haar vader en moeder naar Luilekkerland. Daar is het volgens mij ook pannekoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Amsterdam denk ik.....