Kan iemand een paar culturele aspecten van de Belgen noemen?

Dus het hoeft geen uitgebreid verhaal te zijn. maar een kleine samenvatting van een cultureel aspect is wel handig:)
vb: vn Belgen weten we dat ze van lekker eten houden en een ruim aanbod aan bier hebben. de belgische keuken is erg geïnspireerd door de Franse keuken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Wikipedia, het artikel over Belgie, hoofdstuk 6
Kunst , literatuur, muziek.
Vooral heeft Belgie wereldberoemde striptekenaars.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB

België heeft eigenlijk heel veel dingen die je 'typisch' kan noemen. Neem nu : chocolade, frieten en bier als voedsel en drank.
http://www.xead.nl/typisch-belgische-gewoonten

Atomium,
Manneke Pis,
Luikse wafels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Belgen zijn beleefder opgevoed. Kinderen noemen hun ouders en ouderen in het algemeen niet je en/of jij. Sommige mannen en vrouwen noemen elkaar nog 'u' ook al zijn ze jaren getrouwd met elkaar. ( Ik zie u graag= ik ben graag bij je). Nederlanders tutoyeren veel gemakkelijker dan Belgen.
Ze zijn niet zo vrij als wij, zijn volgzaam en komen niet snel in opstand als ze het ergens niet mee eens zijn.

Leraren kunnen daar meer gewoon lesgeven, de leerlingen zullen hen niet zo vaak onderbreken, laat staan doen waar ze zin in hebben zoals hier vaak gebeurt. De docent heeft daar nog autoriteit/invloed.

De hiërarchie is in Vlaanderen veel groter dan in Nederland. Een hoge positie heeft daar nog macht en de lagere posities gehoorzamen en zwijgen.
In Nederland werk je om te leven, in België leef je om te werken. Daar mag je niet lui zijn, je moét altijd bezig zijn.
In Vlaanderen is het bijv. ondenkbaar eerder van je werk weg te gaan omdat je de kinderen uit school moet halen.
Bij ons is dat gewoon, maar in vlaanderen is dat bijna verdacht. Er is dan ook veel meer stress in België dan bij ons.

Belgen zijn ook heel vast aan hun gewoontes. Zo eten ze altijd het liefst frites. Wij eten van alles, ook dingen proberen die we niet kennen. Wat de belg niet kent, dat eet hij niet (gauw). De Belg is bang voor het onbekende en voor vreemden. Hij spaart meer, gebruikt meer antibiotica en krijgt kinderen in het ziekenhuis. Voor hen is thuis bevallen een groot risico.

Nederlanders plannen beter en zijn relaxter. Ons tijdsbesef is anders Wij zijn monochroon ingesteld. Wij houden ons eerst met -a- bezig en daarna met -b-.
Belgen denken meer polychroon; a en b tegelijk; ze improviseren en laten enige chaos toe. Ze zijn dus flexibeler.

De Nederlander praat, de Belg luistert!!!
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
hahahahaha
zelfs als niet-Belg ervaar ik deze beschrijving eerder als satire dan als weergave van de werkelijkheid
Edraket
12 jaar geleden
Ga eens een jaar in Belgie wonen en je zult zien dat alles wat hier wordt aangehaald klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig uit de lucht gegrepen clichés.Onstellend.Hoe verzin je het?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef geen min, maar voor mij klopt er toch de helft NIET van.