Hoe vaak word het motief uit de 5e symfonie van beethoven in de compositie gespeeld?

in de vijfde symfonie van beethoven dat deuntje dat je meestal hord als er iets ergs gaat gebeuren, nou ik wil weten hoe vaak, na de eerste 2 keer, dat motief woord gespeeld.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CD opzetten en tellen,...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste rozalovevragen, op deze pagina http://imslp.org/wiki/Symphony_No.5,_Op.67_(Beethoven,_Ludwig_van) kun je de bladmuziek downloaden. Dan mag je het zelf tellen. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje moeilijk al geprobeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op, gewoon turven. Kun je best!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gevonden bedankt!

Het beste antwoord

Dat ligt er maar helemaal aan hoe je gaat tellen. Een componist varieert op een thema, dus zo nu en dan laat hij het thema ook in gewijzigde vorm horen. En ook in verkorte vorm (alleen 1e gedeelte van het thema) of versneld of met andere intervallen (zodat je het nog wel herkent, maar het anders klinkt) en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Ritme hetzelfde, melodie anders, en andersom: ritme gewijzigd en melodie hetzelfde.

Ik gok zomaar dat het volledige thema in exact dezelfde vorm, met precies hetzelfde ritme, melodie en tempo maar een keer of 20 voorkomt. En in gewijzigde vorm, met een duidelijke herkenning van het thema, misschien wel 300 keer.

Hier heb je een grappig filmpje: daar kun je het zelf gaan tellen, precies op de manier die jij kiest. Het aardige is hier, dat je het niet alleen met je oren hoeft te doen, maar ook je ogen kunt gebruiken. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastisch! Dikke plus van mij. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je. Prima kon het zonder voorzingen niet uitleggen. Bijv in het tweede gedeelte begint het niet met het oorspronkelijke thema (veel te zangerig), maar komt wel degelijk hierin voor, ook voor de 3e attaca 4e deel.