Is er een taal waarin het werkwoord zijn niet onregelmatig is en dus met de normale werkwoordregels toepasbaar is?

In alle talen die ik tot nu toe op school heb is het werkwoord zijn onregelmatig, het viel me opeens op!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Afrikaans misschien (dat Afrikaans dat lijkt op Nederlands dan he)? Want daar zijn veel Nederlandse woorden "vermakkelijkd". Maar ik weet het niet zeker, vandaar dat ik dit in een reactie plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel kunstmatige talen waarbij dat zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet geen precies antwoord op je vraag, maar ik weet wel dat bij Chinees de grammatica heel makkelijk is. Er is geen meer- en mindervoud, want je kunt toch wel aan de zin opmaken of het over een of meer mensen gaan. Ze hebben geen zelfstandig naamwoord, in plaats daarvoor zetten ze gewoon le neer. Een voorbeeld van een zin (maar dan hoort de zin in het chinees): Zij eten twee appel le! Het ziet er wel raar uit, maar het is wel makkelijk!

Antwoorden (2)

Alleen bij esperanto. Dit is een taal die speciaal gemaakt is op het makkelijk en regelmatig zijn. Andere talen zijn altijd wel uitzonderingen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is zo in het noors.
De vervoeging van het werkwoord zijn (er) gaat zo:
Jeg (=ik) er
du (=jij) er
han (=hij) er
vi (=wij) er
du (=jullie)er
du (=u) er
de (=zij) er
Misschien is het ook wel zo in andere scandinavische talen, maar die beheers ik niet zo goed...
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb het even gecontroleerd: Het geldt inderdaad ook in het zweeds (2e link) en deens (3e link)