Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe herken ik een originele 16-17e eeuwse gravure?

Waar aan herken ik een originele oude kopergravure of ets.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

aan het papier de druk en je vakkennis. en koop nooit iets wat ingelijst is, waarvan je de verkoper niet kent. certificaten van echtheid zeggen niet zo veel. vaak zijn drukplaten bewaard gebleven en worden die tot in het oneindigen hergebruikt. je zal ook specifieker moeten zijn in je omschijving. normaal zijn etsen en gravures genummerd 1/25 17/100 enz. betekend eerste druk van de 25
of 17e van de honderd daarna word normaal gesproken de plaat onbruikbaar gemaakt. zeker bij oude etsen en gravures werden er niet zo als nu 500 of meer drukken gemaakt. Je kan ook uit de kleur en structuur van het papier het een ea te weten komen . bij oude etsen is het papier vaak niet egaal gekleurd, zitten vaak vlekken in.
zegt niet alles lijstenmakers en restaurateurs bleekten vroeger vaak het papier om de ets schoon te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoordt. Hier kan ik wat mee.
Dat van het papier was mij ook verteld door de kunsthandel. Ik probeer het herkennen te leren en heb mijn eigen echte uit de lijst gehaald en de gene die ik gekocht heb ook om ze te vergelijken. Het valt mij op dat het geen papier is maar meer lijkt op dun karton. Ik heb de indruk dat ik kleine gekleurde vezeltjes zie met een loep. Ook zie ik ribbeltjes in het papier, de gekochte ets is ingekleurd, duidelijk zichtbaar met de hand.
Wat mij in verwarring brengt is, het gaat om een afbeelding van Jan Luyken, de hovenier, maar de tekst is in het Duits, der Gartner daarom denk ik dat hij niet echt is. Heeft u hier een verklaring voor? Daar zou ik wat van leren want dit snap ik niet.
Vriendelijke groet, AJK.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Wat ik vergeet er staat ook een nummertje onder de gravure A14, zegt dit nog iets?

Andere antwoorden (1)

Door certificaat van echtheid van een echt deskundige persoon te vragen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Heel leuk dit antwoordt, dit had ik zelf ook al bedacht!
Om niet steeds bij de plaatselijke kunsthandel aan te hoeven kloppen wil ik graag zelf leren hoe ik deze kan herkennnen. Hij/zij heeft het tenslotte ook ooit geleerd dus dat moet ik toch ook kunnen leren?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing