wie werden er gedeporteerd in de tweede wereldoorlog?

de opa van mij moeder hielp de joden te onderduiken maar werd gepakt. hij werd gedeporteerd met trein naar onbekend bestemming. uiteindelijk wist hij tijdens de reis van de trein te springen en heeft hij het overleefd. maar de vraag is waarom werd hij gedeporteerd terwijl de vele andere slechts in de gevangenis hoefte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Concentratiekampen dienden tijdens de bezetting allereerst als strijdmiddel tegen burgers. Waar in onze maatschappij veroordeelden in de gevangenis komen kwamen zij in WO II in concentratiekampen terecht. Nu waren er verschillende categorieën kampen, waarover Wikipedia niet erg duidelijk is. Wat wel duidelijk is is dat de zwaarste categorie de vernietigingskampen waren, zoals Auschwitz. Als bijvoorbeeld joden werden opgepakt werden zij (in 'beschaafde termen' die hierop eigenlijk niet van toepassing zijn) tot een vernietigingskamp veroordeeld. Politieke gevangenen zoals jouw overgrootvader werden tot een lichtere categorie kamp veroordeeld. Daar werden gevangenen ook ernstig mishandeld en ondervoed, maar het waren geen kampen die op systematisch doden waren ingericht.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ter aanvulling op je vraag: gedeporteerd werden in de tweede wereldoorlog naast politieke gevangenen (waaronder ik ook mensen die om hun religie werden vervolgd, reken) en joden vooral Roma, Sinti en geestelijk gehandicapten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Concentratie kampen waar met namen gericht op dood. Joden werden niet gearresteerd maar opgepakt omdat ze jood waren net als zigeuners hun doden was de reden verder niets.
Ook mensen die vervolgd werden waren Esperantosprekers en schrijvers. Soldaten uit vijandige koloniën werden niet altijd vervolgd. Zo had Hitler een divisie Indiërs en 100.000den soldaten Sovjets (uit o.a. Kazachstan) in dienst. Ze werden redelijk goed behandeld en dit terwijk ze als 'untermenschen' werden beschouwd en velen moslim of hindoe waren.