Is copycatting tegenwoordig kunst?

Zeker op internet zie je dat veel initiatieven van bijvoorbeeld Apple 1 op 1 wordt hergebruikt op andere websites. Deze websites zijn dan wel weer voor het design als hoogstaand te bestempelen. Beter goed gejat dan slecht bedacht lijkt het motto.

Toegevoegd na 9 uur:
Kunst, in expressionistische zin, drukt de verbeelding of gevoelens van de kunstenaar uit in een scheppende activiteit of in impressionistische zin; is een schepping die bij de waarnemer een gevoel of verbeelding oproept, met als doel het voortbrengen van een origineel, zintuiglijk waarneembare (of anderszins voorstelbaar) uiting of product met een bepaalde gevoelswaarde of voorstelling.

Het web leent zich uitstekend hiervoor en we zijn met zijn allen continu aan het leren en vernieuwen hoe informatie visueel en interactief benaderd kan worden. Daarmee vind ik op basis van deze definitie dat van kunst gesproken mag worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

zodra het kan wordt eea nagebootst. En het web is inmiddels zo ver dat java allerlei menus kan bouwen. Ik denk dat het het gevolg is van de technische mogelijkheid gekoppeld aan het idee dat 'op het internet alles mag'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je vraag heeft niets met kunst te maken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel te makkelijk en beetje kortzichtig vind ik want zie mijn toevoeging.
AWM
14 jaar geleden
Wel ja, ga na negen uur maar een warrig verhaal toevoegen aan je vraag. Dat helpt.
Copycatting vindt plaats op grote schaal en op vele gebieden: o.a. in de modewereld, met auto's en dus ook op het web. Het getuigt van weinig creativiteit en is in die zin geen kunst. Het is wel een kunst om iets goed na te maken en uiteindelijk is namaak ook kunst. Het ligt er dus aan in welk verband je dit woord gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vorm van vakmanschap. Ben er niet van overtuigd dat dit kunst is, omdat er geen creatief proces aan ten grondslag ligt.