Ja 33% vs 20% hier de hele cirkel:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Worldwide_percentage_of_Adherents_by_Religion.png
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de min vanwege?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope een atheist is niet exact hetzelfde als niet-gelovige. Een atheist probeert dit namelijk uit te dragen, een niet gelovige is gewoon een zwijgende meestal. Je hebt ook nog agnosten die zeggen op dit moment niks te geloven maar ook niks uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://wiki.answers.com/Q/What_percentage_of_the_world_are_Jews Joods klopt ook gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt gewoon, hoor. Niks verkeerd an, die cijfers.

En inderdaad, een atheïst is heel iets anders dan een niet-gelovige ; die heeft er eigenlijk nog nooit over nagedacht of het boeit hem niet. Een atheïst wel, en die is tevens geen voorstander (zeer mild uitgedrukt) van religies in zijn algemeenheid, en de macht van de diverse religies in de reguliere samenleving in het bijzonder. Dat zal een gewone 'ongelovige' (blijkbaar) worst zijn. Ik denk dat de agnosten hier bij de ongelovigen zijn gerekend. A-theist : geen god / goden
A-gnost : geen kennis / weet het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok ik ben zelf overtuigd agnost, voor mij houdt dat in dat ik geen "heilige tekst" aanhoud maar ook geen hogere macht uitsluit. Dat ik het niet weet komt omdat ik me er juist in verdiept heb. Ben natuurlijk wel altijd geïnteresseerd in wat ras-atheïsten als Dawkins en Fry te melden hebben. Agnosten zijn eigenlijk dus de zwevende kiezers, met de grap dat ze natuurlijk ook niet snel gaan geloven, omdat een geloof niet snel overtuigend zal zijn. Maar mijn punt van mijn reactie is dat ik een agnost eerder onder atheist schaar aangezien ze wel met achterliggende gedachte ongelovig zijn (op dit moment dan). Mooier had het geweest als ze de ongelovige punt weer onderverdeeld hadden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwevende kiezers ; :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een groeiproces ; ik ben gelovig opgevoed, in mijn puberteit agnost geworden, en pas de laatste pakweg tien jaar ben ik beetje bij beetje meer en meer atheist geworden. Het omgekeerde komt ook voor ; niet gelovig opgevoed, in de puberteit zoekende geraakt door het vermoeden dat er iets is, en uiteindelijk met een (willekeurige) religie in aanraking gekomen en gelovig geworden. Wat ik jammer vind is dat in zo'n staatje ALLE mensen zijn meegerekend, e niet alleen op grond van hun geloof, maar ook van wat hun OUDERS geloven. Ik vind - in de lijn van Dawkins - een 'katholiek kind' of een 'islamitisch kind' trouwens net zoiets als een 'socialistisch kind' of een 'liberaal kind'. Het zegt iets over de OUDERS, maar nog helemaal niets over hoe het kind zich gaat - of : zou moeten kunnen, helaas, in sommige gevallen- ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:P En je zou dus denk dat juist een agnost beide benen op de grond zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er trouwens van overtuigd dat als ALLE mensen / kinderen de keuze hadden of WISTEN dat ze de keuze hadden zelf na te denken en te kiezen, en niet vanaf de luierleeftijd gehersenspoeld, bang gemaakt of gouden bergen beloofd werden, er veel en veel meer ongelovigen, agnosten en atheisten zouden zijn. Maar dat is pas écht een utopie.
Zeker weten maar ik denk dat sommige Christenen zoals Nederlanders(niet alle) en amerikanen(niet alle), niet echt christen zijn omdat ze niet 1x per week naar de kerk gaan, feestdagen etc.

Maar het christendom is wel degelijk groter dan de Islam. Het christendom heeft ongeveer 2.1 miljard aanhangers en de islam heeft ongeveer 1.3 miljard aanhangers. Dat wordt gevolgd met niet-religieus en het Boeddhisme en het Hindoeïsme. Zie Bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het christendom is groter, maar ik heb het idee dat de moslims sterker in hun geloof zijn, zo zul je een moslim zéér zelden horen schelden of alcohol zien drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het christendom verliest terrein, en waarom er meer moslims komen? Ten eerste hebben zij vaker grotere gezinnen, ook vanuit het geloof, verder is 80% van de moslims in de wereld analfabeet. Dus wat de imam zegt is waar. Je ziet een parallel met het christendom, alleen dan 500 jaar geleden. En waarom het moslim geloof zo snel groeit, dat heeft ook meer te maken met angst, bang om alleen te zijn en erbij horen. Dit maakt de moslim sterker het christelijke geloof is daar al geweest en is bezig met het individu te ontwikkelen en zichzelf te ontdekken, de moslims hebben elkaar sterk nodig om zich veilig en sterk te voelen. En het geeft een bepaalde mate van veiligheid.