Kan ik een staalsnarige houten gitaar met nylon snaren bespannen, en toch een fatsoenlijk geluid overhouden ?

Ik heb een goeie akoestische gitaar gekregen met stalen snaren, maar deze snijden teveel in mijn vingers. Kun je er zo een set nylon snaren op leggen ? Of klinkt ie dan niet meer....?

Weet jij het antwoord?

/2500

De 3 lage snaren zijn in principe gelijk. Ik zou de 3 hoogste snaren een keer vervangen en horen hoe het klinkt.

Dat kan zeker! andersom (stalen snaren op een nylonsnarige gitaar) dat is geen goed plan. de brug bij een staalsnarige gitaar is wel anders dan bij een nylonsnarige gitaar. bij een staalsnarige heb je 6 gootjes met pinnen aan de stalen snaren zit een balletje bevestigd waardoor die tussen het gootje en de pin klem komt te zitten. als je nylon snaren koopt zitten daar geen kogeltjes aan, maar dit is te verhelpen door een paar knoopjes onderin de snaar te leggen. het geluid is misschien even afwachten, maar maar voor 5 euro (wat een goedkoop setje snaren kost) is die gok te nemen. Op de foto zie de volgorde van de snaren de bovenste snaar is de dikste de onderste snaar de dunste (de dikte van de snaren plus om welke snaar het gaat staat aangegeven op het pakje van de snaren ofwel de zakjes waar ze in zitten)

Misschien moet je andere stalen snaren kopen die wat 'lichter' spelen, die heb je namelijk ook. Ik denk dat het geluid met nylon snaren niet goed gaat komen. De klankkast van een westerngitaar is vaak kleiner en heeft met nylon snaren nauwelijks nog reach.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100