Kan ik een staalsnarige houten gitaar met nylon snaren bespannen, en toch een fatsoenlijk geluid overhouden ?

Ik heb een goeie akoestische gitaar gekregen met stalen snaren, maar deze snijden teveel in mijn vingers. Kun je er zo een set nylon snaren op leggen ? Of klinkt ie dan niet meer....?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
western
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een spaanse gitaar altijd met nylon snaren en een western gitaar inderdaad met stalen snaren.

Antwoorden (3)

De 3 lage snaren zijn in principe gelijk. Ik zou de 3 hoogste snaren een keer vervangen en horen hoe het klinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zeker! andersom (stalen snaren op een nylonsnarige gitaar) dat is geen goed plan. de brug bij een staalsnarige gitaar is wel anders dan bij een nylonsnarige gitaar. bij een staalsnarige heb je 6 gootjes met pinnen aan de stalen snaren zit een balletje bevestigd waardoor die tussen het gootje en de pin klem komt te zitten. als je nylon snaren koopt zitten daar geen kogeltjes aan, maar dit is te verhelpen door een paar knoopjes onderin de snaar te leggen.

het geluid is misschien even afwachten, maar maar voor 5 euro (wat een goedkoop setje snaren kost) is die gok te nemen.

Op de foto zie de volgorde van de snaren de bovenste snaar is de dikste de onderste snaar de dunste (de dikte van de snaren plus om welke snaar het gaat staat aangegeven op het pakje van de snaren ofwel de zakjes waar ze in zitten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijft afwachten dus ? Nou ik ben benieuwd. Ga het zeker proberen. Ik hoopte eigenlijk dat iemand het al gedaan had en me zijn / haar ervaringen kon vertellen. toch +1 voor het uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het kan heel goed uitpakken, ik heb een western fender bespeeld met nylon snarig die fantastisch klonk. onlangs heb ik zelf nylonsnaren op een staalsnarige ibanez gezet wat voor geen meter klonk. dit zegt niks over ibanez of fender maar dat het altijd even afwachten is per model.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat volume veschil is wel aanzienlijk als je 3 stalen en 3 nylon snaren hebt, plus dat de stalen snaren strakker staan en daardoor voor een beginner pijnlijker spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb je geen - 1 gegeven maar een plus zelfs. Toen dacht ik nog dat het klopte wat jij zei over de dikste snaren die in principe het zelfde zouden zijn.
Misschien moet je andere stalen snaren kopen die wat 'lichter' spelen, die heb je namelijk ook. Ik denk dat het geluid met nylon snaren niet goed gaat komen. De klankkast van een westerngitaar is vaak kleiner en heeft met nylon snaren nauwelijks nog reach.