wat beteken deze tekens onderop de vaas?

het is een chinese vaas maar vraag me af wat er onder op geschreven staat

Toegevoegd na 3 dagen:
hoeveel zou deze vaas dan waard zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ermee naar de chinees, bestel wat en vraag ze wat het betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vaas is niets waard, want het is natuurlijk gewoon namaak. Dat is dus al te zien aan het feit dat rode in plaats van blauwe inkt/verf gebruikt is.

Antwoorden (1)

Er staat dat de vaas gemaakt is tijdens de regeerperiode van keizer Qianlong van de Qing-dynastie.

Het is geschreven in Chinese tekens die eeuwen geleden gebruikt werden, dus ik kan ze niet op op de computer invoeren maar wel in het Chinees zoals het nu in China geschreven wordt. Er staat van rechtsboven naar linksonder 大清乾隆年制. Het is misschien wat lastig te herkennen omdat ze er niet hetzelfde uitzien, maar de eerste twee tekens aan de rechterkant van boven naar onder zijn 大清 (uitgesproken als als Dà Qīng) wat Grote Qing-dynastie betekent. Dit was een dynastie van keizers die van 1644 tot 1911 aan de macht waren in China. De middelste twee tekens zijn 乾隆 (Qiánlóng), de naam van de keizer. Keizer Qianlong was de meest succesvolle keizer van de hele Qing-dynastie en regeerde van 1735 tot 1799. De twee tekens aan de linkerkant zijn 年制 (niánzhì), wat betekent "gemaakt in het jaar van" waarbij "jaar" de letterlijke vertaling is, maar in dit geval slaat het op de gehele periode dat Qianlong geregeerd heeft.

De tekens staan overigens in de vorm van een keizerlijke stempel. Deze soms zeer ingewikkelde stempels werden op officiële documenten gedrukt om te bewijzen dat het rechtstreeks van de keizer afkomstig was. Tegenwoordig worden dit soort stempels ook op andere producten afgebeeld om de suggestie te wekken dat het, in dit geval dus, uit de tijd van keizer Qianlong afkomstig zou zijn. Ze hebben wel een foutje gemaakt overigens, want tijdens de Qing-dynastie werd blauwe inkt gebruikt voor de keizerlijke stempels en geen rode!