Moslims noemen hun zonen vaak Mohammed. Waarom noemen christenen hun zonen (vrijwel) nooit Jezus ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja....Dat vind ik best een goeie vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Christenen in deze streken noemen hun kinderen -althans tot twee generaties geleden- heel vaak Jef/Jozef/Jos en Maria.
Ga maar eens na hoeveel mensen van 50+ die naam dragen ! Soms is het hun tweede naam trouwens.

Antwoorden (10)

Jezus = God. je kind vernoemen naar God is niet zo gebruikelijk. christenen zien het wellicht als Gods naam ijdel gebruiken.

mohammed is een profeet dat ligt denk ik wat minder gevoelig.

Toegevoegd na 2 minuten:
een bijbelse profeet is bijv daniel. die vernoeming komt dan wel voor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dani%C3%ABl_%28Hebreeuwse_Bijbel%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus god?? Jezus is de zoon van god. Dat klopt niet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus is niet hetzelfde als God
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet gelovig, maar ik vind dit toch wel basis ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even gegoogled: jezus noemt zich nergens expliciet God. maar impliceert een boel. voor christenen is jezus heilig (samen met God en de heilige geest) de 3eenheid is een menselijke benaming van een hypothese. maar omdat veel Christenen deze voor waar houden zullen ze hun kind niet vernoemen naar een deel van de drie enige God
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+; volgens christenen is Jezus inderdaad God, God bestaat uit drie ( Vader , Zoon en Heilige Geest, ) en is toch Eén. Dat is de drie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de meest gestelde vragen met betrekking tot het christendom. Ook veel christenen stellen deze vraag. Maar de Bijbel is er heel duidelijk over, Jezus is inderdaad de Zoon van God. http://www.ontdekjezus.nl/zoonvangod.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam Mohammed minder gevoelig? Bij moslims ? Zelfs als je alleen maar een tekening maakt van de profeet sta je al gauw op hun dodenlijst. Relativering van de profeet en al helemaal humor is de fundamentalistische moslim vreemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mohammed is tog ook profeet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zegt hij ook.
Een van de redenen is dat Moslims veel minder namen hebben om uit te kiezen dan niet-Moslims.
Er is maar een beperkt aantal voornamen toegestaan volgens de Islam. Voor niet-Moslims is het aantal namen praktisch onbeperkt.
bamibal
12 jaar geleden
Jesus is vooral in Mexico een best veel voorkomende naam. Je spreekt het dan niet uit als Jesus. De j heeft een spraakklank die ergens tussen de G en de K zit, en de u spreek je uit als oe.
12 jaar geleden
In Spaanstalige landen kom je die naam regelmatig tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zuid Amerikaanse landen en Spaans sprekende gebieden komt het veel voor . In westerse landen veel minder. Ik denk dat, wanneer ik mijn zoon Jezus zou gaan noemen, hem hij in de toekomst een zwaar leven zou gaan krijgen. Hier wordt je toch raar aangekeken als je Jezus heet. Verder wordt het hier niet gedaan uit eerbied en schroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterre, vind ik erg:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi zo heet mijn nichtje haar dochter!!! nogmaals, ghihihi.....
Zoals al gezegd is in spaanstalige landen Jezus een zeer gebruikelijke naam. Volgens de meeste christenen is het waarschijnlijk geen probleem je kind Jezus te noemen, echter is het in Nederland op dit moment tevens een vloek/scheldwoord wat op die manier gebruikt wordt.
Dan is je kind Jezus noemen eigenlijk hetzelfde als je kind "shit" noemen. ( helaas wordt Jezus' naam op die manier vaak gebruikt )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Latijns Amerika wordt die naam wel vaak gegeven. Jesús of iets dergelijks. Principiële verschillen zijn er echter wel tussen de (westerse) Europese cultuur en de latijnse amerikanen onder de Christenen. Inmiddels zijn er talloze vormen van Christendom ontwikkeld. Hoe dit ontstaan is laat ik achter wegen.

In de bijbel (nieuwe testament) staat veel beschreven hoe men 'in' Jezus Christus is, en bij Jezus Christus hoort. Deze naam geven aan een kind, als christen, wordt als Godslastering beschouwd, en het is tevens verwarrend. Want het betekent; hij die redt. Namen hebben namelijk betekenis voor vele, niet alleen christenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot zuidelijke landen kwam de naam Jezus (Ghesoes uitgesproken) hier, uit eerbied en schroom, nooit als voornaam in gebruik. Het is ook een beladen naam.
Afleidingen van Christus worden wel vaak als voornaam gebruikt. De namen Kristine of Christiaan zijn afgeleid van Christen. Christen is een afleiding van Christus.
En Maria en Jozef en vele afleidingen daarvan, zijn ook Christelijke namen en werden reeds héél vaak gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al aangegeven, Jezus komt in de westerse landen niet veel voor, maar heel veel voornamen in zijn allemaal van figuren uit het Christendom. Denk aan:
David, Simon, Marcus, Tim (van Timotheus), Sarah, Daniël Esther, Benjamin, Alexander en nog veel en veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus is de ''held'' van de christenen daar vernoem je je kind niet naar bij moslim is alah hun ''held'' maar de profeet mohammed is zogenaamd de zoon van alah en dus niet hun real held