Welke spreekwoorden hebben er allemaal een pleonasme?

’‘Haastige spoed is zelden goed’ dacht ik daarnet aan… vreemd dat zo’n pleonasme zo geaccepteerd is… Heb je ook relaxedte spoed dan?

Zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wie hoog klimt, kan laag vallen.

( 2 keer een pleonasme )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je ook omhoog vallen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, wacht ik snap wat je bedoelt. Inderdaad verschillend te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh ik dacht dat je bedoelde met laag vallen, dus niet zo'n lange afstand vallen, dan is het inderdaad geen pleonasme, maar (om)laag vallen is dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan best omlaag klimmen: als je omhoog geklommen bent en weer naar beneden wilt, maar niet wilt springen, zal je weer naar beneden moeten klimmen.
En omhoog vallen kan ook wel, je hebt immers ook omhooggevallen personen ;) Maar serieus: wie hoog klimt, zal laag vallen betekent natuurlijk niet dat je OMhoog klimt en OMlaag valt, maar dat je vanaf hoge hoogte ook een heel erg groot stuk kan vallen. Als het spreekwoord zou betekenen dat wie omhoog klimt, omlaag kan vallen, heeft het toch geen enkele betekenis meer?

Andere antwoorden (2)

Er geen jota of tittel van begrijpen.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Er wordt dubbelop gemeld dat men er helemaal niets van begrijpt. Het pleonasme is dat jota en tittel beide kleinste onderdelen zijn van de Hebreeuwse taal. Jota is de kleinste letter en tittel is zo'n haaltje waardoor de medeklinkers kunnen worden onderscheiden (zie http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe002nede01_01_2368.php).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toch geen pleonasme maar een tautologie?
Maar evengoed een leuk antwoord.
Amadea
12 jaar geleden
Fynnya heeft gelijk, constateer ik na het lezen van http://www.onzetaal.nl/advies/pleonasme.php.
Ik vraag me af of het een pleonasme is.

Etymologisch gezien is 1 van de theorieën dat het woord "haast" afkomstig is van het "haest of heifst" is.
Deze woorden betekenen: geweld, strijd. De -f- is in het West-Germaans weggevallen, maar duidt erop dat deze woorden zijn afgeleid van de wortel van "heftig."

Dus het zou maar zo eens oorspronkelijk: Heftige of erge spoed is zelden goed kunnen zijn. In dat geval dus geen pleonasme.

En ik zeg zou, want er zijn meerdere theorieën over de herkomst van haast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar wet je iets van taal T74, daarom verbaast het me dat je zo'n raar zinnetje schrijft: dus het zou maar zo eens......