Wat maakt een boek zo interessant dat je je erin kan inleven?

Ik denk er wel eens over om een boek te schrijven, maar ik heb zelf nog nooit in mijn leven ook maar 1boek gelezen.
Wat staat allemaal in een boek waardoor het interessant blijft om te lezen?
En wat is het gemiddelde aantal blz voor een boek?

En het is gewoon iets wat ik graag wil doen ik ben het niet van plan om het uit te geven...
Ik wil alles van me af schrijven, maar van de andere kant wil ik het wel goed doen...

De reden waarom ik nog nooit een boek heb gelezen komt doordat ik me niet kan inleven... Ik heb wel eens een boek gehuurd bij de bieb, maar ik ben nog nooit verder gekomen dan 10bladzijdes.
Sommige mensen zeggen wel eens dat ze maar niet genoeg konden krijgen van een bepaald boek en het jammer vinden als ze worden onderbroken of moeten stoppen met lezen op dat moment... Maar als ik lees denk ik 'pffff ben ik nu pas op de 5de bladzijde?'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (8)

Probeer eerst een soort te vinden wat je leuk lijkt. Zoals romans, fantasie, liefde of middeleeuwboeken. Dan kun je aantekeningen maken over wat jou in het boek houd. Anders gaat het je denk ik niet lukken om een goed pakkend boek te schrijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verhaal moet je aanspreken: de spanning of het thema, de omgeving of de tijd waarin het zich afspeelt, lekker leesbaar met duidelijke zinnen en begrijpelijke woorden.
En dat inleven: het is heerlijk om je in een boek te "verliezen"..daarmee bedoel ik dat de inhoud van het boek je pakt, dat je meeleeft met de personages en dat je doorleest omdat je zo graag wilt weten hoe het afloopt. Dat het soms jammer is dat je het boek uit hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik jou was toch eerst maar eens naar een goed/leuk boek opzoek gaan zodat je ervaart wat jij uiteindelijk je lezers wilt gaan geven.
Als je dit ervaren hebt kun je snappen wat het bijzondere is aan een goed boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij voor jezelf wilt schrijven, zijn er geen regels. Dus ook geen tips hoe het 'goed' te doen, wel tips die misschien handig zijn.

Probeer uit wat makkelijker is: schrijven op papier of tekst maken op de computer?

Wil je proberen je leven chronologisch te beschrijven? (Tip: als je dat op papier doet, zorg dan dat je her en der papier kunt invoegen, bijvoorbeeld losse bladen in een map, want er borrelt altijd nog van alles op dat je erbij wilt zetten.)

Wil je bepaalde dingen van je afschrijven in de derde persoon of als 'ik', dus: X overkwam dat, of: mij overkwam dat?

Wat jij interessant vindt om op te schrijven, schrijf je op. Daar is geen voorgeschreven lengte voor, en geen voorgeschreven patroon. Als je eerst iets schrijft (ik neem weer even aan dat je je leven wilt beschrijven) over toen je 13 was en toen over iets op je 4e en dan weer over nu, dan is dat prima.
Om het overzichtelijk te houden kun je het later nog op een volgorde maken die voor jou goed voelt: gewoon van jong naar ouder, of misschien van gebeurtenis zus naar gevolg zo - als jij schrijft, ben jij de baas!

Jammer trouwens dat een boek jou niet kan boeien, maar misschien vind je het moeilijk om je te laten gaan in een verhaal dat niet het jouwe is, dat kan best. Misschien dat je dan straks zelf het enige boek hebt geschreven dat jou kan boeien :-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!+
Ik weet precies wat je bedoelt met het moeilijk inleven in een boek, ik heb dat ook.
Maar om zelf een boek te schrijven zul je, lijkt mij, toch echt wel wat boeken gelezen moeten hebben.
Aan de andere kant, schrijf je het puur voor jezelf dan maakt het niet zoveel uit hoe je een boek zou moeten schrijven, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begrijp wat je bedoelt moet voor school ook boeken lezen verschrikkelijk. maar het goede aan een boek is dat je verder wil lezen en wil weten wat er gaat gebeuren. dat is een goed boek en een boek heeft meestal 200 pagina's
menv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ooit voor iemand het internet afgestruind naar tips om goed te leren schrijven. Wat ik keer op keer tegenkwam is het advies om zelf veel te lezen en dus te ervaren hoe bepaalde manieren van schrijven in een verhaal kunnen werken.

Als je wilt, wil ik je wel het een en ander toesturen om te leren hoe je een verhaal kunt opzetten. Er zijn ook veel forumdiscussies bij van mensen die al serieus aan 't schrijven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelf lees ik heel erg veel en ik vind het ook leuk om te lezen. Er zit veel variatie in. Soms is het spannend, anders weer romantisch enz.
Ik leef me in in een boek door de manier waarop het verhaal geschreven is, maar vooral ook doordat ik een echte denker ben. Als ik een boek lees denk ik er telkens over na hoe het kan aflopen en wat er nog allemaal zou kunnen gebeuren in alle blz die ik nog moet lezen.