Hoe ontstaat bijgeloof?

Ik hou mijn werkstuk over bijgeloof. Ik wil er meer over weten. Kunnen jullie mij misschien helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.

Het beste antwoord

ik weet niet wat de oorzaak is maar ik weet wel iets leuk wat je bij je spreukbeurt kunt zeggen: ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk (doordenkertje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Dankjewel.. deze zal ik zeker gebruiken.. !! Thanxx

Andere antwoorden (8)

zoek ook eens op google naar de term

magisch denken

erg interessant
12 jaar geleden
Iets niet begrijpen en er toch een verklaring voor willen hebben. Dan heeft degene toch het gevoel er controle over te krijgen.
Leuk boek hierover is "Waren de goden kosmonauten?"

Ik heb ook een link naar wikipedia toegevoegd, maar op youtube staat misschien nog wel wat. Het ligt er maar aan welke richting je wil kiezen.

Toegevoegd na 8 minuten:
O ja, het prikkelt ook de fantasie van nogal wat mensen. Zo zijn bijvoorbeeld ook hele theorieën ontstaan over archeologische vondsten. Leuke films zijn er o.b.v. een heleboel daarvan gemaakt.
Elkaar bang maken en dan het middel verzinnen waarmee bescherming kan worden gekregen.
Dwangmatig handelen zoals altijd een gelukspoppetje bij je dragen of perse iedere dag 3x moeten bidden of preventief boete doen etc. Het is ook een vorm van bijgeloof.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog een voorbeeld van de koortsboom in Overasselt. Het verhaal kan je nalezen in de toegevoegde bijlage. De boom staat er nog en er worden nog steeds lapjes in gedaan. Zelfs blarenpleister worden er in gehangen (is langs een bekende wandelroute.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds mensenheugenis is er altijd bijgeloof geweest.

Bijgeloof is grotendeels ontstaan bij de mensen om de Goden gunstig te stemmen.

En een waarschuwing voor als je de Goden niet gunstig zou stemmen, de Goden je zouden straffen.

Na een tijdje geraakte de Goden meer en meer op de achtergrond maar bleven de handelingen wel verder bestaan en door gegeven.

Vraag je nu aan de meeste mensen waarom men bijgelovig is krijg je steevast het antwoord " het is altijd zo geweest mijn moeder zei het, mijn grootmoeder zei het, mijn overgrootmoeder zei het, enz…"
12 jaar geleden
Als je een paar keer onder een ladder bent doorgelopen terwijl een zwarte kat jou observeert, en daarna steeds het noodlot toeslaat....! Dan raak je bijgelovig Brittjuni...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijgeloof ,is iets verklaren wat je eigenlijk niet verklaren kan ,bijvoorbeeld ,god schiep de aarde en alles erop in 6 dagen ,zomaar uit het niets. omdat de vroegere volken niet begrijpen konden dat de aarde bestond en waar deze dan vandaan gekomen was werd er een bijgeloof gevestigd waarbij een opperwezen de aarde geschapen zou hebben, nog steeds onverklaard war de aarde vandaan komt maar het probleem verlegd naar een niet bestaand opperwezen dat alles kan .zoals sinterklaas die overal op dezelfde tijd een pakje dat groter is dan het rookkanaal door de schoorsteen duwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het verleden speelde het een belangrijke rol in het dagelijks leven. Bijgeloof verklaarde toevalligheden en gaf de mogelijkheid om risico op ongeluk af te wenden.

In een cultuur waar iedereen iets gelooft is alleen die reden al genoeg om iets ook te geloven. Het is vergelijkbaar met de reden waarom in het westen geen hondenvlees, maar wel koeienvlees gegeten wordt. Rationeel is het niet logisch, maar men doet het niet omdat niemand het doet. Om diezelfde reden wordt er ook gewoon van uitgegaan dat een zwarte kat ongeluk brengt. Er is geen reden voor, maar het is nu eenmaal zo, in de Westerse cultuur tenminste.

Eén van de bekendste voorbeelden van bijgeloof is de betekenis van het getal 13, algemeen bekend als ongeluksgetal. Sommige hotels en ziekenhuizen hebben geen dertiende kamer of dertiende verdieping en in vliegtuigen ontbreekt vaak de 13e rij stoelen: na verdieping, kamer of rij 12 komt nummer 14.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel bijgeloof is denk ik ontstaan vanuit vroeger. Fabeltjes, spannende verhalen, kwakzalverij… deze dingen werden mond op mond overgedragen.
Vroeger was men angstig voor allerlei verschijnselen of onverklaarbare zaken. Soms zelfverzonnen of door het vele verhalen vertellen gevormd.

bijgeloof
´ bij - ge - loof
het -woord
het geloof aan krachten, verschijnselen en praktijken die noch door de officiële godsdienst noch door de eigentijdse wetenschap worden aanvaard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dank aan vlinderr

http://www.goeievraag.nl/vraag/bijgeloof-ontstaan.32506
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen hebben een waarschijnlijk aangeboren eigenschap om structuren te zien. Die eigenschap die bedoeld is om de wereld overzichtelijker te maken is zo sterk dat mensen vaak structuren zien die er niet zijn.
Zo kan iemand die met het getal dertien een onprettige ervaring heeft opgedaan en dan hoort van iemand anders die daar ook een vervelende ervaring heeft beleefd er op gaan letten en zelfs gaan zoeken of er niet nog meer akelige gevallen zijn in verband met het getal dertien.
Als je goed zoekt zijn er natuurlijk heel veel van zulke gevallen.
In de wetenschap is men dan ook maar gaan zoeken naar gevallen waarin zoiets niet opgaat (zie Karl Popper).

Kortom bijgeloof ontstaat als mensen structuren ontdekken die eigenlijk niet bestaan en alleen stand houden als je niet kijkt naar de mensen die heel gelukkig zijn in de huizen met nummer 13 (al zullen die ook wel eens een lekke band hebben).