Heeft Frankrijk net als Nederland dialecten die zo verschillen dat mensen elkaar niet kunnen verstaan?

Bijvoorbeeld: een Groninger en een Limburger spreken in zo'n verschillend dialect dat ze elkaar niet meer kunnen begrijpen. Overigens; voorzover ik weet, worden Gronings en Limburgs gezien als dialecten en niet als op zich staande talen. Alleen Fries wordt erkend als andere taal dan Nederlands(?).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb je mis. Gronings maakt onderdeel uit van het (Neder-)Saksisch, wat een een erkende (streek)taal is, net als het Limburgs. Alleen zijn beiden erkend op een net iets lager niveau dan het Fries (jammer genoeg).

Het beste antwoord

Ja, in Frankrijk kent men vele dialecten.

Het moderne Frans is de gecultiveerde versie van het Franceis/François, de streektaal van de Île-de-France. Dit behoort tot de Oïl-groep van de Gallo-Romaanse talen. Hoewel het standaardfrans de streektalen van Frankrijk grotendeels verdrongen heeft, onderscheidt men nog altijd een aantal meer of minder verwante zustertalen van het Frans. Het overzicht laat zich als volgt samenstellen:

Een overzicht:
* Gallo-Romaanse talen
o Oïl-talen:

+ Bourgondisch
+ Champenois
+ Franc-comtois
+ Franceis/François met het Frans ("français") als standaardvorm
+ Gallo
+ Lotharings
+ Normandisch
+ Picardisch
+ Poitevin
+ Saintongeais
+ Waals
o Oc-talen
+ Auvergnat
+ Gascons
+ Languedocien (in enge zin)
+ Limousijns
+ Provençaals
+ Vivaro-alpin
o Arp-talen

Groningen en Limburgs worden in Nederland inderdaad gezien dialect. Fries is een officiele taal.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op de vraag. Gronings en Limburgs zijn wel talen, cq. dialecten van andere talen dan Nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alpha , 'n geweldig antwoord ! Het duimpje gaat omhoog .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor dit overduidelijke antwoord vwb de franse dialecten. Of Gronings en Limburgs dialecten zijn of streektalen is me inmiddels niet meer duidelijk....

Andere antwoorden (1)

het heeft enorm veel dialecten .Dat komt ook omdat het zo'n groot land is. Daardoor wonen de "bewoners " van 'n gemeenschap ver uit elkaar. In de plaats waar mijn voorouders vandaan komen spreekt men Frans , maar leest men 'n krant in het Baskisch. Het is 'n heel andere taal , de Fransen uit andere departementen verstaan er niets van. 'n paar voorbeelden van plaatsnamen: Basse-Navarre = Navaroa Beheria . Soule = Zuberoa . Het Baskische woord voor Baskisch = Euskera .
Toen ik 'n Parisienne sprak aan de Riviera , zei ze dat ze de bewoners daar slecht kon verstaan. Het dialect van de Cote d' Azur is beinvloed door het Italiaans.