Als je bijgelovig bent dan zal je bepaalde situaties als beangstigend/bedreigend ervaren. Je zal nooit onder een trap doorlopen, en een zwarte kat is helemaal uit den boze....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgeloof is de oudste vorm van geloof. Het is gerelateerd aan het toedichten van goddelijke inbreng aan natuurverschijnselen die mensen niet konden verklaren. Bijgeloof is in feite de hoop om het op een akkoordje te kunnen gooien met god of de goden. Bijvoorbeeld: afkloppen op ongeverfd hout, wanneer doe je dat? Als je de goden hebt uitgedaagd door hardop een positieve verwachting uit te spreken met betrekking tot een situatie in de nabije toekomst. Dat getuigt van zo'n hoogmoed, om de almachtigheid van het lot, de natuur, de goden te tarten dat die vloek die je daarmee over jezelf hebt afgeroepen onmiddellijk ontkracht dient te worden. Bij voorkeur vóórdat een en ander bepaalde oren bereikt heeft. Alleen met deze nederigheid maak je aan het Lot, de natuur, de goden kenbaar hoe klein je bent. En als het even mee zit strijkt het Lot met zijn hand over zijn hart. Grootmoedig, almachtig. Rampen godzijdank afgewend, net op tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Bijgeloof' betekent: geloven in iets dat niet bij een bestaand geloof hoort. Veel 'bijgeloven' zijn afkomstig uit oude religies, bijv. Babylonische, Griekse, Romeinse, Germaanse of Keltische religie.

Over de hele wereld bestaan er heel veel verschillende bijgeloven. In Nederland zijn o.a. bekend: 'afkloppen' (op blank hout) als je zegt dat iets je niet is overkomen, om te voorkomen dat het toch gebeurt; 'vrijdag de dertiende' als ongeluksdag; 'scherven brengen geluk'; 'als je suiker morst dan komen er gasten'; 'zout morsen brengt ongeluk'; 'een zwarte kat die voor je de weg oversteekt brengt ongeluk'.
Sporters zijn vaak bijgelovig, ze hebben iets bij zich dat geluk zou brengen of ze doen een 'gelukbrengende' handeling voordat de wedstrijd begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgeloof is voor iedereen anders. Het zijn meestal dingen die je geloofd, zonder dat je echt weer waarom. De zwarte kat en ladder werden genoemd, maar je hebt bijv ook sporters die perse met de rechter voet het eerst het veld op willen stappen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgeloof is het geloof of de overtuiging dat er bovennatuurlijke krachten in het spel zijn die van invloed kunnen zijn op toekomstige ontwikkelingen, en dat bepaalde handelingen deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen of bijsturen. Meestal heeft het betrekking op het verwerven van geluk en het afweren van ongeluk. Bijgeloof heeft vaak betrekking op voorwerpen en symbolen. Dergelijke overtuigingen worden vaak bijgeloof genoemd als ze niet-religieus zijn of buiten traditionele geloofsovertuigingen vallen.[1][2]

In het verleden speelde het een belangrijke rol in het dagelijks leven. Bijgeloof verklaarde toevalligheden en gaf de mogelijkheid om risico op ongeluk af te wenden.

Eén van de bekendste voorbeelden van bijgeloof is de betekenis van het getal 13, algemeen bekend als ongeluksgetal. Sommige hotels en ziekenhuizen hebben geen dertiende kamer of dertiende verdieping en in vliegtuigen ontbreekt vaak de 13e rij stoelen: na verdieping, kamer of rij 12 komt nummer 14.

Als de dertiende dag van de maand op een vrijdag valt, wordt dit aangeduid als ongeluksdag (zie Vrijdag de dertiende).

Toegevoegd na 3 minuten:
[1][2] Bijvoorbeeld: Amulet, Geluksdubbeltje, Voorteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgeloof is een vals en misleidend geloof in iets. Bv in Turkije zie je overal die blauw glazen (anti) boze oogjes, Ze zijn zelfs soms in de stoep voor een winkel ingebakken. Ze zouden geluk moeten brengen. Hoe kan een blauw stuk glas geluk brengen? Als je daarin gelooft is dat bijgeloof.
12 jaar geleden
Dat is het geloof, dat als je bepaalde handelingen verricht of uitspraken doet er ergens vandaan gestraft zult worden.
Een zeer bekend bijgeloof is dat het "glaasje draaien " vreselijke gevolgen zal hebben, veroorzaakt door vertoornde geesten.