Van het Griekse Barbaros.

"Het woord barbaar betekent onbeschaafd/onderontwikkeld persoon en komt van het Griekse Barbaros, Barbarikon, het als grappig opgevatte geluid dat de barbaroi (βαρβαροι) maakten als ze in Griekse oren 'beschaafd' wilden spreken.

De Grieken en, in navolging van hen met de term barbarus, de Romeinen, noemden ieder volk barbaren als ze hen niet konden verstaan of als hun cultuur op hen vreemd overkwam. Daarmee werd in die tijd niet bedoeld dat die volken onbeschaafd waren. Dat blijkt onder andere uit Handelingen 28:2 waar de barbaroi van Malta als bijzonder filanthrópian (wat (mensen)vriendelijk, dus gastvrij betekent) worden beschreven. Dat beschavingsniveau geen enkele rol speelde in de kwalificatie barbaar, blijkt ook uit het feit dat ondanks de enorme kloof in culturele verfijning tussen enerzijds Perzen en anderzijds bijvoorbeeld Kelten en Germanen alle als barbaren werden betiteld.

Later is hier het woord Berber van afgeleid, de oude Europese en meestgebruikte naam voor de Imazighen. Dit volk werd vroeger dan ook barbaren genoemd, die woonden in Barbarije, het huidige Algerije, Tunesië, Marokko en Libië."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Barbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een goed antwoord. Er is verder niets meer nodig. En bijzonder dat er vroeger gesproken werd van Barbarije - dat van de Berbers wist ik wel, maar dat laatste niet.
Als ik denk aan Barba Rossa, betekent barbaar dan niet baarddrager? De grieken en romeinen waren in het algemeen gladgeschoren en de "barbaren" niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd de juiste betekenis. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Grieken en Romeinen waren júist niet gladgeschoren, een baard gaf iets van macht aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de republiek van de Romeinen waren de Romeinse mannen wel altijd heel goed geschoren. Maar later werden baarden toch populair door de Griekse denkers en filosofen, die dus wel baarden hadden.
Die komen uit mijn familie.