wat is de negenregelige spreuk uit het boek la divina commedia??

dante alighieri heeft het boek la divina commedia geschreven en hierin wordt een negenregelige spreuk gelezen als hij de hel binnenkomt, wat is de volledige spreuk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

De laatste zin ken je natuurlijk ;l die hangt op menig Nederlands toilet :

"Laat varen alle hoop, gij die hier binnen treedt" (Lasciate ogni speranza, voi ch'intrate)

De volledige spreuk (in Nederlandse vertaling) luidt:

Door mij gaat men binnen in de stad van pijn,
door mij gaat men naar het eeuwig lijden,
door mij gaat men tot de mensen die verloren zijn. Rechtvaardigheid bewoog mijn hoge Maker:
ik ben het werk van de goddelijke Macht,
de hoogste Wijsheid en de eerste Liefde.
Al wat vóór mij werd geschapen was eeuwig,
en ook ik blijf eeuwig voortbe­staan.
varen alle hoop gij die hier binnentreedt!'

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook nog een mooi filmpje bij gevonden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, je was net even sneller!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedant voor de informatie ;)