Wat is acteren?

Ik doe een acteer opleiding en op school hebben wij de opdracht gekregen om expliciet uit te leggen WAT acteren nou precies is. Ik vind dat ontzettend lastig om te verwoorden. Heeft iemand goede ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (9)

Ik zou het zo verwoorden:

Je anders voor doen dan je bent,

of,

100% in de rol van een ander naspelen.

Zie ook de bron.

Toegevoegd na 24 seconden:
- in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, die Nadien4;

In mijn ogen is acteren middels je handelingen en gedrag anderen er van proberen te overtuigen dat je iets of iemand bent of voorstelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is misschien enorm uitgekauwd en cliché, maar voor mij is acteren in de huid van iemand anders kruipen, en denken, praten, bewegen zoals die persoon.

Ik heb in een interview met Meryl Streep ooit gelezen, dat zij in de tijd dat zij bezig is met een film/personage, ook in haar vrije tijd niet van die persoon loskomt : zo zeer is haar rol een deel van haar.
(lijkt me lastig voor haar man en kinderen, maar dat is natuurlijk een ander verhaal...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acteren is het overbrengen van een karakter. Het in de huid kruipen ervan. Je moet dus pertinent die rol zijn. Als acteur heb je het voorrecht om met je bagage van wat je zo al mee hebt gemaakt in je leven te gebruiken als kapstok om die rol te vertolken. Een acteur is daarom tijdelijk positief schizofreen. Hij laat de ander, toneelkarakter, in zichzelf en er ontstaat een zekere spanning. Op het moment van de uitvoering barst de rol als een bom. Ik hoop je enigszins duidelijk gemaakt te hebben wat acteren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontsnappen van jezelf en de werkelijkheid door in iemand of iets anders te kruipen. De kunst is het publiek in je verhaal mee te nemen zodat ze even alles om zich heen kunnen vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen alsof je iemand anders bent. En iemand nadoen/naspelen alsof het lijkt of jij diegene bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doel van acteren is het publiek zichzelf in te leven met je gespeelde karakter.
als acteur is jouw werk/doel dus het publiek in deze staat te brengen. en met de nodige nuance te spelen
De gradatie kan natuurlijk verschillen
van persiflage tot zware karakter rol

acteren is dus in feite nog niet eens zozeer dat je een persoon goed kun spelen maar meer dat je het publiek inzicht kan geven in de karakter die je speelt op met de nuance die jij wenst of die verlangt wordt door de omstandigheden
de rol in het spel of de bedoelde strekking van het spel

lekker vaag he
12 jaar geleden
acteren is het beeld geven van een ander persoon en dat precies uitspelen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
imiteren is ook een vorm van acteren