Amen is vooral het slotwoord van een christelijke zegen of van een gebed. Dit 'amen' stamt uit het Hebreeuws, de taal van Israël. Het stamt af van het woord Amam, en dat betekent "geloven". Letterlijk betekent Amen: 'het is waar' of 'het zij zo'. Door een gebed af te sluiten met het woordje 'amen' zeggen de gelovigen als het ware dat ze het er mee eens zijn. Ze 'beamen' wat de dominee heeft gezegd.

Ook joden en moslims gebruiken het woordje 'amen'. Maar aangezien 'amen' gewoon betekent dat je het ergens mee eens bent, hoef je eigenlijk niet eens religieus te zijn om het te kunnen zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen betekent 'Zo zal geschiede' of 'Zo zal het zijn'.

Dit zeg je dus omdat je dingen vraagt aan God in je gebed, en er op vertrouwd en hoopt dat Hij het zal laten geschiedden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen betekent , het zij zo , denk ook aan de uitdrukking "ja en amen zeggen" .
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A.u.b. eerst reacties lezen! Is reeds genoemd.
Alle voorgaande antwoorden zijn juist. In mijn optiek zegt amen nog iets méér. Het is een soort handtekening die je zet onder het gezegde. Dus: het zij zo (amen). En dan nog een vet stempel eronder (punt uit!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen betekend "het zij zo" en word niet alleen gebruikt aan het einde van een Christelijk gebed maar ook in de Islam en het Jodendom.

De verschillende uitspraken zijn als volgt:
-Islam (/Arabisch), Grieks, Russisch: amin
-Aramees: amien
-Hebreeuws: amen, amein, omein of umain.

Tot zover de moderne gebruiken van het woord, maar er zijn veel theorieën over de herkomst en verwantschap.

Volgens sommigen komt het woord uit het oude Egypte, namelijk de oppergod Amon/Amun of Amon-Ra.

Het zou ook nog verwant zijn het oude Griekse Omega (gelijkend op het Sanskriete Om) wat de laatste letter van het Griekse alfabet is maar ook bekend is van de uitspraak van Jezus: ik ben "Ik ben de Alfa en de Omega (de eerste en de laatste)".

Aum of Om zou ook verwant kunnen zijn, de "heilige Indiase lettergreep", een klank/lettergreep die word gebruikt als mantra, hij word gebruikt in zowel het Hindoeïsme, het Boeddhisme en Sikhisme.

In de Upanishad, een deel van de Veda's word Om/Aum als ongeveer als volgt uitgelegd. A-U-M staat voor vier klanken, de vierde klank is de stilte.
A: vertegenwoordigt het normale waakbewustzijn
U: vertengenwoordigt het droom bewustzijn
M: vertegenwoordigt het onderbewustzijn