Waar en wanneer is het eerste groene dak in Nederland gebouwd ?

Met groen dak bedoel ik een dak begroeid met gras, planten, mos en dergelijke groene gewassen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik bedoel de moderne versie van na 1970.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

In 1982 werd in Soest waarschijnlijk het eerste vegetatiedak opgeleverd (Veringmeier, 1998). Door een gebrek aan onderhoud kon de vegetatie ongeremd doorgroeien en verhoutte het geheel. De houtige vegetatie had een sterke wortelontwikkeling die de waterkerende laagaantastte en zo ontstonden er lekkages.

U kunt meer lezen over de geschiedenis van vegetatiedaken in de tweede bron.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het fenomeen dakbegroeiing is al eeuwen oud. Een prachtvoorbeeld zijn "de hangende tuinen van Babylon", het tweede van de zeven wereldwonderen. Het schitterende, technisch bijna perfecte en goed doordachte complex waren niets anders dan begroeide daken. Net zo lieten de rijke burgers in het antieke Rome op hun platte daken daktuinen aanleggen. Ook in Scandinavië, IJsland en Canada hebben dakbegroeiingen een lange traditie.

Het zal dus in Nederland ook al zeer lang geleden zijn dat men het groene dak toepaste, het is absoluut geen modetrend van de laatste tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je naar het begin van de jaartelling (of daarvoor) moet gaan. Toen al bouwden ze hutten en huisjes met plaggen van allerlei soorten groen als dak.