Waarom zit er op sommige kerktorens - onder de haan - een (metalen) Bol?

Ik heb gehoord dat daar een bouwtekening van de kerk in zou zitten, maar dat zou ik graag bevestigd hebben.

Zoals bij deze kerktoren:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K
Amadea
13 jaar geleden
Welke kerktoren bedoel je?
capthavoc
13 jaar geleden
vreemde plek ? lijkt me raar want bij brand die onstaat toch meestal door bliksem inslag zou die als eerste verbranden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel metaal hè! Dus dat verbrand/smelt dan evengoed niet snel.

Het beste antwoord

Dat is van vroeger:
Vroeger geloofden mensen nog in heksen en hingen daarvoor een spiegelende bal op. Ze dachten dat als een heks zichzelf ziet dat ze dan wegging mensen hingen ook zulke ballen op in hun Huizen.
Sucses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Johanneskerk in Laren is er een voorbeeld van. Het schijnt gebruikelijk te zijn dat die bol niet massief is maar hol. In de bol werden/worden meestal een aantal bijzondere gegevens bewaard. Zoals de naam van de man die het haantje op de spits heeft geplaatst. Een hoogwerker was er vroeger niet, dus die man was een soort super artiest/ambachtsman in het dorp. Je moet het dan zoeken in het schildersvak. Maar ook andere gegevens, zoals wanneer de haan is gerestaureerd, en soms de geschiedenis van de familie van de man(nen) die er aan gewerkt hebben.

Op de onlangs gerestaureerde Remonstrantse kerktoren in Oosterbeek is in de bol een euromuntstuk uit 2010 en een oorkonde geplaatst, om het nageslacht aan de restauratie van dat jaar te herinneren.

Zo'n bol, die vaak verguld is, vormt samen met de haan en het kruis een symbool van de christelijke leer. Zij steken overal bovenuit. De symboliek laat zich raden: op de aardbol staat het kruis van Christus opgericht en de haan verkondigt, als heraut van het leven, Zijn opstanding in alle windstreken.
Amadea