Aan hoeveel oorlogen heeft Amerika meegedaan in de laatste 500 jaar? En dezelfde vraag voor Iran.

Vanaf the indian wars tot nu toe. Ik schat rond de 60 of meer. Weet iemand dit precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.6K

Antwoorden (1)

De Verenigde Staten, ook wel vaak (foutief) Amerika genoemd, bestaan officieel pas sinds 1776. Daarvoor was het een kolonie van Groot Brittannië.

De eerste oorlog die de VS heeft gevoerd is dus de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog.

De VS heeft vervolgens veel kleine oorlogen gevoerd, maar de belangrijkste zijn de volgenden:

- De oorlog van 1812 tegen Groot-Brittannië. Niet een echte winnaar op te noemen.

- De Mexicaans-Amerikaanse oorlog van 1846–48. De VS wint, en krijgt grote delen land van Mexico.

- De Amerikaanse burgeroorlog van 1861–65. Het Noorden wint, en het zuiden wordt niet onafhankelijk. Bovendien wordt de slavernij afgeschaft.

- De Amerikaans-Spaanse oorlog. De VS wint. Cuba wordt onafhankelijk van Spanje, Filipijnen, Guam, Puerto Rico naar de Verenigde Staten.

- Eerste wereld oorlog. De VS deed mee in de jaren 1917–18, en was een van de winnaars.

- 1941–45. Nadat Duitsland de VS de oorlog verklaard, komt de Amerikaanse oorlogmachine op gang.

- Koreaanse oorlog van 1950–53.

- Vietnam oorlog van 1959–75

- Oorlog in Afganistan van 2001 tot het heden.

- Irak oorlog van 2003–2010.

Meer (kleinere) oorlogen van de VS vind je op http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_United_States_military_operations

-------------------------------------------------------------

Iran (heette vroeger Persië) heeft veel minder in grote moderne oorlogen gevochten zoals wij ze kennen.

Hier zie je een overzicht van alle Iraanse oorlogen.

http://www.zum.de/whkmla/military/centrasia/milxiran.html