Bestaat er een geloof wat er van uit gaat dat Allah en de christelijke God dezelfde 'persoon' zijn?

Ik hoor de laatste tijd vaak: God en Allah zijn hetzelfde. De bijbel en de koran lijken heel veel op elkaar. Het verhaal uit de bijbel is door de jaren heen alleen anders doorverteld en zo zijn de twee verhalen (Bijbel en Koran) ontstaan. Dit hoor je regelmatig van 'niet-gelovige'. Ik vroeg me af of er ook een echt geloof is wat het hier mee eens is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mohammed de auteur van de Koran leefde tussen 570-632 en heeft waarschijnlijk plagiaat gepleegd op de Torah en Bijbel(welke natuurlijk Torah+nieuwe testament is) en daar weer dingen uit gelaten en bijgevoegd. Dat het ene fictieve personage dus veel op het andere fictieve personage lijkt is dan heel makkelijk te verklaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-

Andere antwoorden (8)

Ik geloof dat het geen waar men in gelooft hetzelfde is. Ik ken het boek en de film the secret, daarmee kun je eigenlijk zeggen dat elk geloof 'bestaat' het is alleen een en hetzelfde namelijk het universum. Ik zal die zin uit het boek eens opzoeken!

Toegevoegd na 6 minuten:
Kijk hier eens naar http://www.grenswetenschap.nl/onbegrensd.asp?id=1

Kan mijn boek even niet vinden:(
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan hier een heel lang antwoord op geven, maar om heel kort te gaan. Links of rechtsom is alles 1 bron en dus dat verklaart de vele overeenkomsten. Wellicht het kortste antwoord, maar het zegt alles
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allah is God, God is Allah.

En zo heeft de Almachtige, de Alwetende véél meer benamingen.

De bijbel is met de jaren heen zéker veranderd!
Terwijl de Koran in zijn oorspronkelijke staat is gebleven.

De islam kent naast de Koran ook de Bijbel (injiel) , de tora (taurat) en de 'zabor'.

(God is geen 'mens' of 'persoon')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, waarom dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat karniek er heel erg mee eens is :)
ik ook trouwens ++++++++++++++++++++++++++++++++++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ahw.. wat lief van jullie, dankje! <3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, ja je hebt gelijk:)
Ja, het bahai geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allah betekend god vanuit Arabisch of uit die richting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel: het jodendom, het christendom en de islam.

Dat het om dezelfde god gaat wordt niet door deze religies betwist. Alleen wie het definitieve ware woord op schrift heeft staan.

Eerst was er de tenach, de heilige schrift van de joden. Vervolgens ontstond vanuit het jodendom het christendom, dat voortborduurde op de tenach en hem in de eigen heilige schrift (de bijbel) opnam als het 'oude testament'. De islam nam dezelfde god en schreef een compleet nieuwe heilige schrift, de koran, dat volgens moslims (anders dan tenach en bijbel) rechtstreeks het woord van god zou zijn in plaats van met goddelijke inspiratie geschreven door mensen.

In alledrie de geloven en alledrie de heilige schriften gaat het duidelijk om dezelfde abrahamitische god. De religies zullen het met elkaar oneens zijn hoe die god wordt afgeschilderd, wat de wetten van die god zijn, hoe die god gevolgd hoort te worden, maar niet dat het om dezelfde entiteit gaat.

Overigens: 'allah' betekent simpelweg 'de god'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de uitzonderingen.
Aangezien er maar één God is zijn Allah en God gewoon dezelfden. Islamieten weten dat net zo goed als Christenen. Toen ik in het buitenland woonde wilden mijn leerlingen, 2 volwassen mannen, mij tot de Islam bekeren. Toen ik ze op het feit wees dat met welke naam je God ook aanspreekt (God, Allah, Jahwe, Adonai enz.) er maar één God is erkenden zij dit volmondig en hielden onmiddellijk op mij vol te stoppen met hun traktaatjes.
13 jaar geleden
De islaam stelt duidelijk dat het in de lijn zit van het jodendom, christendom en de islaam. Daarmee is het dus een en dezelfde God; er is ook maar 1 God.

Allah is het Arabische woord voor God. Ook Arabische christenen zeggen Allah. In Franse kerken noemen ze God Dieu. Toch is het dezelfde God.

Losstaand wie er op de juiste weg is, joden, christenen of moslims, spreken we in het Nederlands taalgebied over God als het gaat om de monotheïstische Schepper.