Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft een linkshandige violist (strijkstok in de rechterhand) meer of juist minder moeite met spelen?

Een rechtshandige heeft voor zijn linkerhand meer vingervlugheid nodig en gebruikt zijn rechterhand plus arm
met de strijkstok.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Mijn beide dochters, van 9 en 3, spelen viool. Ik zou het aan hun viooljuf kunnen vragen.
De meeste linkshandige violisten leren in ieder geval vioolspelen op een gewone rechtshandige viool, dat schijnt niet veel moeilijker of gemakkelijker te zijn.
Er zijn wel linkshandige violen te koop, en het is mogelijk, maar duur, om een bestaande viool om te laten bouwen. Maar dat wordt vooral gebruikt door violisten die een handicap hebben en daardoor bijvoorbeeld niet met de linkerhand de snaren kunnen induwen.
In een orkest is een linkshandige viool erg onhandig, omdat je tegen de rest instrijkt, wat botsingen veroorzaakt. Bovendien ziet het er raar uit, een stok die de andere kant op gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En linkshandige piano's bestaan ook.

Andere antwoorden (1)

Het blijft hetzelfde . Het lichaam past zich aan , aan de "vraag" . Als een rechtshandig iemand z'n rechterhand kwijtraakt , leert hij weer linkshandig schrijven . Dit fenomeen doet zich ook voor bij andere instrumenten . 'n vriendin was beroeps dwarsfluitspeelster , en er zijn cd's van haar gemaakt .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding