ik heb een goede merk potlood nodig om te schetsen. heeft iemand een goede advies voor me?

ik wil niet met normale potlood tekenen want als ik paar keer aanraak dan wordt het lichter en na een tijdje is het niet meer zichtbaar. Ik wil een goede potlood of iets die op houtskool lijkt en die heel fijn is om te gebruiken.

wie weet een goede merk en waar ik het kan vinden of kopen?

Toegevoegd na 1 minuut:
een mooie potlood waar ik goede schaduwen kan tekenen, die mooie zwart blijft en waar ik kan vrijwen met mijn vingers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (10)

Caran d'Ache maakt goede potloden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruynzeel heeft hele goede potloden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ook kapotte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei Moolkeesje, watskebeurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o gelukkig, weer een bloempje
ik gebruik een b6 potlood..
een zacht potlood maar heel goed om mee te schaduwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vroeger veel kinder portretjes getekend. Ik gebruikte daar gewoon de eerste de beste HB potloden voor die ik kon vinden. Meetal kocht ik ze bij de Hema. Vaak zelfs niet meer dan zo'n ultra dun potlood staafje in een houder zoals destijds technische tekenaars gebruikten voor het autocad tijdperk.

Ik heb geen idee hoe ik hier een plaatje moet laten zien, anders zou ik je wat laten zien.

Het is wel een kwestie van heel veel oefenen en proberen op niet al te serieus tekeningen. En ja, ik zat ook altijd met mijn vingers te vegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk aan grafiet of houtskool potloden, kijk eens in een winkel voor teken materialen of google op tekenpotloden informatie genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruynzeel HB potloden zijn zeer goeie potlood merken.
Nou goedkoop is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd een set kleurpotloden met verschillende hb. Sommige zijn wat harder en donkerder, andere kun je weer gebruiken om het uit te wrijven.
Als je houtskool gebruikt kun je daarna t beste haarlak over de tekening spuiten om vlekken tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een HB potlood tekent inderdaad licht, een B-potlood is zachter en zo gaat het door met 2B, 4B, 6B, dat is zo zacht, dan wordt het resultaat zwarter en kun je ook veegtechnieken gebruiken. Je kunt gewoon een paar verschillende gradaties kopen en dan uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van die hhhmmm.... hoe heetten ze ook alweer, oja van die potlootpennen. he is handig je kunt ze altijd aanvullen, maar als je da niet wil raad ik je een HB potlood aan of een HB2 of HB4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FaberCastell is sowieso een fijn merk!! En misschien zijn grafiet potloden wat voor jou? Ze zijn wel wat zwaarder, maar ik vind dat zelf fijner dat ze iets zwaarder zijn.❤️