Waarom hebben vrouwen in moslim landen weinig recht?

en worden ze behandeld als grof vuilnis??
want ik wed dat iedere mens volgens god hetzelfde is..hoe komen de moslims op het idee dat vrouwen minder zijn dan mannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Vrouwen moeten daar nog het emancipatieproces doormaken. Er zijn al wel vrouwen die rolmodellen kunnen zijn voor moslimvrouwen. Er moeten er nog meer komen.
En dat zal ook wel.
Naarmate de wereld meer met elkaar communiceert, wordt er meer zichtbaar dat er geen enkele reden is voor haan-en kippenhokgedrag bij mensen.

Mohammed was een man, en die wilde zelf natuurlijk geen centimeter macht afgeven. Dus wordt waarschijnlijk in de Koran niet veel aandacht geschonken aan de positie van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Heel goed antwoord op de vraag :)

Andere antwoorden (6)

In de koran staat beschreven dat de man een andere status heeft dan de vrouw van daar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet.
ronron1212
13 jaar geleden
o waarom niet vertel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt gelijk heb je Loenie
Ik denk dat het de Arabische cultuur is. Dat heeft natuurlijk niets met het geloof te maken. Vrouwen hebben net zoveel rechten als mannen in de islam, maar niet in die cultuur.
Klompen horen ook bij de Nederlandse cultuur, maar dat zegt nog niks over het geloof in Nederland. Nederland wordt over het algemeen als een Christelijk land gezien, maar als je naar de praktijk kijkt is Nederland helemaal niet zo Christelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat daar de man als hoofd van het gezin word gezien..net als het vroeger overal zo was..
alleen in de westerse landen is het door de jaren heen anders geworden, en hebben mannen en vrouwen dezelfde rechten..
alleen daar is dat nog niet zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mannen hadden van oudsher meer rechten dan de vrouwen. En het komt die kerels maar al te goed uit om het zo te laten, dus zeggen ze dat het van god/allah/wie dan ook zo moet (denk ook aan bepaalde christelijke varianten!).
Overigens komen sommige gebruiken die sommige mensen hier in het westen zien als 'islamitisch' voort uit oude stamriten, soms juist in standgehouden door vrouwen, zoals besnijdenis van meisjes.

In het westen hebben we een aantal emancipatiegolven meegemaakt waardoor veel mensen wel weten dat een vrouw zelfstandig kan leven, zelf mag bepalen hoe ze leeft, kan werken, leiding kan geven. En dan kom je nog vaak genoeg mensen tegen die daar anders over denken.
Laten we hopen dat zulke golven ook in de islamitische landen gaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt allemaal voort uit de islamitische wetgeving, de sharia. Dit is een wet die door religieuze leiders is opgesteld aan de hand van de Koran en uit het gedrag van Mohammed. In de sharia zijn mensen niet gelijk. joden, christenen, ongelovigen en afvallige moslims zijn allemaal minder waard dan moslims. Ook staan er tal van voorbeelden in de sharia waaruit blijkt dat mannen en vrouwen niet gelijk aan elkaar zijn.
De getuigenis van een man is evenveel waard als die van twee vrouwen; een man mag meer dan één vrouw huwen, een vrouw niet meer dan één man. Een man mag zijn vrouw slaan. Een man mag een vrouw geen hand geven. Ook bij het erven krijgt een vrouw niet hetzelfde als een man in haar positie. Dan heb ik het over vrouwenbesnijdenis en de vele strenge kledingvoorschriften nog niet gehad.
In landen waar de sharia van toepassing is, zijn vrouwen eigenlijk helemaal niets waard. Het enige dat een vrouw waard is, is dat zij een 'zoontjesfabriek' is.
Ook in islamitische gezinnen in Nederland zie je dat vrouwen vaak minder waard zijn. Ze worden geslagen, moeten vaak verplicht werken om geld te verdienen en daarnaast ook nog het hele huishouden verzorgen. Velen mogen de deur niet uit zonder hoofddoek.
In grote steden zijn er al gelegenheden waar mannen en vrouwen gescheiden worden (bijvoorbeeld zwembaden, moskeeën en islamitische scholen), omdat islamieten dit graag willen.
Veel linkse partijen zien dit als een mooie verrijking van onze cultuur, veel rechtse partijen vinden een cultuur van gelijkheid mooier en zien liever iets minder islam in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk omdat mannen meestal ''sterker'' zijn dan vrouwen en daarom belangrijker. zijn. Net als in China, je mag daar maar 1 kind hebben, als iemand van het platteland een meisje verwacht laten ze meestal een abortus plegen, omdat jongens/mannen veel meer aan kunnen. Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is. Mannen zijn misschien ook belangrijker, omdat er amper vrouwen in het leger zitten.