Hoe kan ik uitleggen wat subcultuur is?

Ik heb een spreekbeurt maar ik heb geen enig idee hoe ik subcultuur kan uitleggen. Ik weet wel wat het is. Maar ik vind het moeilijk om uit mijn woorden te komen. :c

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (5)

Je hebt een overkoepelende cultuur zoals het westerse cultuur, daarbinnen zijn verschillende stromingen vooral bij pubers. Enkele voorbeelden zijn emo's, gothics, skaters etc. deze groepen noemen wij subculturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de maarschappij als een geheel ziet, zijn er binnen die maatschappij groepen die zich onderscheiden, door andere ideeen dan de gangbare, door andere kleding- en muziekkeuze.
zo vormen sommige homo's een subcultuur, gothics, white power aanhangers, oude hippies, en ga zo maar door.
13 jaar geleden
Een subcultuur is een cultuur die verschilt van de dominante cultuur of - in de enge zin van het woord - een erg specifieke tak van een bepaalde hiertoe behorende cultuur omschrijft. Subculturen ziet men voornamelijk bij adolescenten (pubers), omdat in die leeftijd de zoektocht naar een identiteit nog volop aan de gang is. Per definitie kan dus van een subcultuur gesproken worden als een ethisch/esthetische deelverzameling van waarden en normen, ruim genoeg om onder één noemer geplaatst te kunnen worden maar toch afwijkend en gedetermineerd genoeg om los te kunnen worden beschouwd van de algemene cultuur waartoe deze behoort. In de sociologische statistiek beschouwt men alles binnen de hoofdcurve als een deelverzameling van subculturen, en wat er buiten valt als marginaal.
13 jaar geleden
Cultuurgroepen die zich op een aantal punten onderscheiden van de meerderheidscultuur. Zo bestaan er onder jongeren verschillende subculturen die verband houden met een bepaalde muziek- kleding- uitgaans- en leefstijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het ook niet :( sorry