Waar zijn de identiteiten van de publieke omroepen gebleven?

Vroeger, in de tijd dat de commercielen er nog niet waren, waren er eens vijf omroepen (lijkt wel het begin van een sprookje, en misschien is dat 't ook):

VARA - politiek getint met als hoofdkleur Rood;
AVRO - algemeen gevarieerd
KRO - uiteraard katholiek
NCRV - uiteraard christelijk
VPRO - het buitenbeentje, taboe-doorbrekend

Wat is daar tegenwoordig nog van over? Ze zenden allemaal dezelfde meuk uit als rtl, sbs, Veronica etc.
Waar is hun identiteit gebleven?
Kunnen die dertig omroepen van tegenwoordig niet beter fuseren en op één zender gaan zitten?
En waarom verandert de TROS haar naam niet in VOS?
(Volendamse Omroep Stichting)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nou, nee, ik ben het niet helemaal met je eens. De meeste omroepen hebben nog steds hun eigen signatuur en dat is aan de programmering ook meestal nog redelijk af te lezen. De volkse omroepen als Tros en Avro zenden nog steeds dezelfde bagger uit als ik me al uit de jaren 70 kan herinneren, de christelijke omroepen hebben ook echt hun eigen smoel - en ook de onderlinge verschillen zijn terug te herkennen , voor 'VPRO-programma's ' kun je nog steeds bij de VPRO terecht. En de Vara is nog steeds zo rood als de duvel. De NOS ook trouwens.

Naar commerciele zenders kijk ik eigenlijk bijna niet - voor zover ik al teeveekijk, hoor - wat ik daar voorbij zie zappen is eigenlijk nog nooit het kijken waard geweest. Dus die vergelijking kan ik niet nagaan.

Wel ben ik met je eens dat wat er op de televisie te zien is de laatste tijd, en vooral de laatste jaren wanhopig verloedert. Het lijkt soms niet meer dan een kliekje BN-ers dat bestaat bij de gratie van baggertelevisie en elkaar uitsluitend daarmee in stand houd zonder verder nog een noemenswaardige prestatie te leveren. Wansmaak viert hoogtij, en de goede programma;s zijn steeds moeilijker terug te vinden in de groeiende berg bagger. Maar daar tussendoor vind je nog steeds sporen van het oude omroepbestel terug. Helaas is commercie ook in deze hoek te belangrijk geworden.

Als dat zo doorgaat is Nederland over een paar jaar één groot Volendam. Daar wordt je niet meteen erg vrolijk van, nee, al druipt de leut en onderbroekenlol er af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik geef je helemaal gelijk; het publieke bestel is verloederd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over ontzuiling gesproken.
Deze omroepen hebben zichzelf allemaal verplicht om zo hoog mogelijke kijkcijfers te halen. En dan krijg je eenheidsworst.
De regeringspartijen hangen nog steeds aan het omroepen-model, waarvan als je het aan een buitenlander probeert uit te leggen, hij denkt dat we van lotje getikt zijn.
Ja, er moet een staatsomroep komen, ala BBC, alleen zal het budget hier lager zijn. En, de reclame moet weg van de publieke kanalen, maar dan wordt het weer duurder. Het moet maar.
Maar het gaat niet gebeuren. De mensen willen het zo.
Er is zelfs ooit een kabinet gevallen over omroeppolitiek.
Kun je nagaan....
14 jaar geleden
Er is maar EEN identiteit en dat is het kijkcijfer...

En dat geld voor elke omroep, daarom lijken ze allemaal op elkaar...

Toen de Nederlandse tomaat niet meer gekocht werd omdat hij niet smaakte, kwamen er smaakvolle tomaten op de markt... Dus wanneer komt er een smaakmaker op omroepgebied, nu alle omroepen smaakloos geworden zijn...