Waar komt de naam van de Amerikaanse kerstman vandaan ? en die van de russiche sinterklaas en de engelse sinterklaas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Geschiedenis van de kerstman
Kolonisten
Hoewel de kerstman in Amerika is ontstaanm heeft Amerika de kerstman te danken aan Nederlanders. Om de tijd van de kolonisten zijn veel Nederlanders naar Amerika getrokken. Met de Nederlanders kwam sinterklaas mee, de naam sinterklaas is in het Amerikaans Santa Claus geworden. Het beeld van de kerstman als vrolijke man met een witte baard is ontstaan door een Nederlandse professor Clement Moore die als kolonist in Ney York kwam wonen. In 1882 schreef hij een gedicht voor zijn konderen 'it was the night before christmas' en beschreef sint nicolaas daarin als een vrolijke man met rode wangen en rode neus en een witte baard, dit gedicht werdt een jaar later in een Amerikaans weekblad gepubliceerd. Toen het gedicht 20 jaar later werdt herdrukt met een tekening erbij van de goedheiligman werdt deze tekening de basis voor de kerstman die we nu kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Santa Claus is een verbastering van onze Nederlandse Sinterklaas. De afbeelding van Santa is door Coca Cola gecreëerd en uitgemolken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgemolken? Er wordt nog steeds gemolken!
Sinterklaas wordt in veel meer landen gevierd dan wij vaak denken. In Belgie op 6 december, maar ook in Hongarije zijn er gebieden waar (nog) aan Sinterklaas wordt gedaan. Niet zo commercieel en grootschalig als bij ons.

Sint Nicolaas was de beschermheilige van reizigers, ongehuwde vrouwen, handelsreizigers en nog een hand vol, waardoor deze bekend is door een groot deel van (vooral christelijk) Europa.

Uiteindelijk komt de naam van (Sint) Nicolaas
Bronnen: