Kan kunst bestaan zonder overheidssubsidie?

Een actuele vraag in deze tijd: Kan kunst bestaan zonder overheidssubsidie?

Toegevoegd na 5 minuten:
Nu het Kabinet Rutte 1 miljard wil bezuinigen op de kunstsubsidies en Nederland z.g. schreeuwt om cultuur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Het geven van subsidie aan kunst is in de Westerse wereld iets van de laatste vier decennia. Daarvoor - en ook nu nog in armere delen van de wereld - bestond en bestaat kunst ook. Al duizenden jaren zelfs.

Wel is het zo dat in het verleden veel (grote) kunst is gefinancierd door de rijke particulieren (vorsten, pausen, kooplui etc). Niet helemaal subsidie, maar in sommige gevallen komt het dicht in de buurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spijker op z'n kop!

Andere antwoorden (4)

kunst is een heel breed begrip. Ik zeg ja, wanneer iets winstgevend is of niets/ weinig kost. Daarnaast zijn er ook cultuurfondsen zoals het Prins Bernhard-fonds die donaties krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA dat kan en zal direct een grote schifting maken in goede kunst en heel veel profiteurs die gebruik maken van subsidies.
Echte kunst verloochend zich niet en kan zichzelf goed bedruipen.
Waar vooral de commotie over gaat zijn de hobbybandjes, orkesten en kunstenaars die eigenlijk geen bestaansrecht hebben. Die zijn leuk als hobby en het is leuk dat mensen daar veel plezier in hebben maar het blijft een hobby.
Als iemand of een groep mensen talent heeft kunnen ze daar hun brood mee verdienen zo niet lekker blijven spelen in het buurthuis en schilderen in de achterkamer etc..
Een groot kunstenaar zei laatst tegen mij toen ik zij dat mijn zwager ook kunstenaar (tekenaar) was "verdient hij zijn brood daarmee ?" dan is hij wat mij betreft pas een (collega) kunstenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk wel, er is nu ook genoeg spul wat ik absoluut geen kunst vind ookal is er wel subsidie voor.
dus ja andersom zal het ook wel gaan joh. een kunstwerk is en blijft een kunstwerk.
het gaat meer om de plaatsen waar het te zien is die niet `zonder`subsidie kan:)
van goch wordt niet opeens brandhout als er geen subsidie meer is:)