Hoe begin je een dagboek?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik begon vroeger altijd met: ‘Lief dagboek, ik ben annalisa,
ben ... jaar oud en ik woon in ...’. Ik wil nu eens anders,
goed beginnen, maar weet niet hoe. Daarom wil ik vragen hoe je een dagboek
begint. Ik wil graag een goede start. Er zijn verschillende
manieren om te beginnen en als mensen mij vertellen hoe
zij hun dagboek beginnen kan ik inspiratie opdoen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.9K
Cryofiel
13 jaar geleden
"Lief dagboek, ..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha... precies! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan ik echt niet zien als een serieuze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begon vroeger altijd met: 'lief dagboek, ik ben annalisa, ben ... jaar oud en ik woon in ...'. Ik wil nu eens anders, goed beginnen, daarom vraag ik jullie hoe je een dagboek begint. Ik wil graag een goede start en er zijn verschillende manieren om te beginnen en als mensen mij vertellen hoe ze een dagboek beginnen kan ik inspiratie opdoen. Ik vraag me af wat hier niet serieus aan is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, mijn mobiel gaf aan dat de reactie niet geplaatst kon worden, daarom gaf ik extra uitleg. Nu is het dubbel en kan ik 1 van beide niet verwijderen ;-)
UwU
een jaar geleden
Ik begon altijd met: 'lief dagboek ...' en dan stel je je voor en bedenk je een naam voor je dag boek en begin je de volgende keer met die naam

Het beste antwoord

Mijn tactiek: zoek een boek dat je zo mooi vind dat je er bijna niet in durft te schrijven. Met lijntjes of zonder, van dik of dun papier, groot of langwerpig, met friebels eraan, alles wat jou het meeste aanspreekt. Zo raak je direct gehecht aan dit boek. Leg het ergens neer waar je het snel kunt pakken (altijd met pen/potlood/... erbij!).

Tja en dan is het wachten op inspiratie. Het hebben van een dagboek hoeft je niet te verplichten om iedere dag iets neer te pennen (vind ik). Nog een tip is om eerst te bedenken dat je iets echt op wilt schrijven, en pas na de eerste paar woorden een datum erboven zetten. Anders kan het bij het teruglezen van je dagboek verwarrend zijn wat- waarbij hoort.

De eerste bladzij kun je gebruiken voor je adresgegevens, het doel van dit boek, een tekening, enzovoort

Veel plezier!

Toegevoegd na 8 minuten:
Hoe je begint met schrijven en op wat voor manier je dat doet zal zich vanzelf wijzen, wanneer je begonnen bent. Je stijl zal zich ook aanpassen aan de inhoud. Als je veel wilt opschrijven kun je bijvoorbeeld lijstjes maken. Heel feitelijk dingen vermelden past goed bij een dagboek waar je overzicht in wilt houden (zoals een logboek). Schrijven over je gevoelens of gedachten/beschrijven van een situatie gaat sneller in lange zinnen.
Belangrijk is ook om duidelijk aan te geven waar al je teksten beginnen/eindigen (met datum, aanhef, een lijn, wat je maar kan bedenken:) )

Toegevoegd na 1 uur:
Na het lezen van jou toevoeging hier weer mijn toevoeging ;) Ik schrijf mijn dagboeken alsof het gelezen zal worden door mensen die mij niet kennen. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te vertellen wat er gebeurd, en maak het spannend/duidelijk met een begin, midden en eind. Een soort mini-verhaal. Dan roep je eerst vragen op, maar ga je daarna alles helemaal uitleggen. Voorbeeld: '19 september 2001. Ik heb hem een jaar geleden gevonden. Toen al leek het erop dat hij een waardige vervanger zou worden van de kleine gele waar ik mee begon. Hierna kunnen die van olifantenpoep, die met zand en die van gescheurd zeil aansluiten in de rij van beschreven dagboeken. Ik heb veel om over te schrijven. Omdat het al een tijd geleden is dat ik de kleine gele afsloot volgt er hieronder een korte samenvatting met alleen de belangrijke gebeurtenissen:.......'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

hoi lief dagboek.......

of je verzint een naam (bv lies)

hoi lies..........

en dan vertellen waarom je een dagboek gaat maken, en later iets over elke dag vertellen.

leuke namen: Dave, Lies, Opie, Oky, Bern, Solu, Wepsie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door op de eerste blz te gaan schrijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beginnen met 'Lief dagboek...' Schrijf alles wat je wilt vertellen op alsof je tegen je beste vriendin praat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt een schrift en een pen. Op het eerste blad schrijjf de datum en dan begin je bv met "Vandaag was ik...." of "Gisteren ging ik...." En dan vertel je schriftelijkj je verhaal over de gebeurtenis, of over je geliefde, of waarover je maar wilt. Erg leuk om te doen.
13 jaar geleden
met...allerliefst dagboek, vanaf nu ben je mijn gedachte...en bla bla bla...dan ga je elke dag je gedachte erin pennen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Ze vraagt HOE, niet Wanneer.
Het beroemdste dagboek van de wereld is het dagboek van Ánne Frank. Zij noemde haar dagboek: Kitty en stelde zich voor dat ze al haar lief en leed aan Kitty vertelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was eens.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou schrijven: Dit is het dagboek van (naam) en als jij dit leest wil ik graag dat je het ogenblikkelijk dichtdoet, want alles wat hierin staat is privé en voor MIJN herinnering en wil ik niet met anderen delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shit, vandaag is mijn ...
Dan kun je later tenminste nog vertellen hoe het allemaal toch nog goed is gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intussen ben ik er achter gekomen,dat een dagboek gewoon een gebonden boek is met blanco badzijden, maar niet lief dus begin ik niet meer met lief dagboek, maar wel met : Ik ben nogsteeds Lisa en ben nu al .. jaar enz....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef je dagboek een mooie naam, dan krijgt je dagboek de vorm van een persoon aan wie je je diepste gedachten kunt toevertrouwen. Doe net alsof je diegene brieven schrijft. Iedere dag dat je iets schrijft is dan een brief(je) met jouw verhaal. Alle brieven bij elkaar vormen jouw verhaal in deze periode van je leven.

Maar niet te moeilijk over doen: schrijf gewoon wat in je opkomt, denk niet aan dingen als 'goed' of 'raar' of 'stom'. Niet steeds dingen gaan teruglezen of verbeteren, gewoon lekker schrijven en over een paar jaar, als je wat ouder bent, heb je een mooi document waarin een deel van je persoonlijke ontwikkeling is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf er altijd in alsof ik aan een vriendin schrijf (datum dag jaar week blabla en dan beginnen met de dag bijv de leuke dingen van die dag of spannend of iets minder doe gewoon een gezellig verslag verdier het ofzo)

Toegevoegd na 1 minuut:
Verdier=versier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vandaag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een dagboek begint is het voor ieder persoon altijd lief dagboek dat is bijna altijd het eerste wat in je op komt maar begin anders is met je gevoel wat je heel je leven of van die dag voelt. je kan ook op schrijfen in het kort wat je precies allemaal hebt mee gemaakt heel je leven of die dag en dan als je alles hebt van die periode schrijf je het uitgebreider als een soort verhaal van jezelf