Waar vind ik het lettertype hoe de romeinen dit schreven (zie bijlage)?

Hoe heet het lettertype? Wie kent een site met mogelijk een bestandje waarop je dit lettertype kunt downloaden en gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Hét lettertype van de Romeinen bestaat niet. Hoe zij letters schreven, hing er erg van af op welk medium (steen, papyrus, wastablet etc.) zij schreven.

Aan het lettertype dat jij hebt gevonden, valt me vooral op dat het voor verreweg de meeste media waar Romeinen op schreven ongeschikt is. Je kunt het niet gemakkelijk beitelen. Op papyrus of hout kom je in de problemen met de schreef op deze letters in combinatie met de nerf van het materiaal. Op klei of was worden de krul-achtige aspecten een onleesbare knoeiboel.

Behalve dit specifieke plaatje, herken ik het lettertype ook helemaal niet, terwijl ik best wat Romeinse inscripties en graffiti heb gezien.

Wil je teksten die Romeins overkomen, dan kun je beter iets zoeken dat lijkt op de meeste inscripties. Bijvoorbeeld zoals op onderstaande Romeinse mijlpaal: gebruik alleen hoofdletters, waarbij je de 'j' vervangt door de 'i', en de 'u' door de 'v'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dat niet op een computer aanwezig. Latijn is een dode taal. Ik denk dat alles handmatig gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hai, ik vond diverse gratis te downloaden lettertypes op onderstaande site, waaronder het lettertype "Big Ceasar", wat veel weg heeft van wat je wil vinden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weinig letters in Big Ceasar komen overeen.