Is het nu 'partner's naam' of 'partners naam' in de zin van 'de naam van de partner'?

Ik dacht ooit te hebben geleerd dat ik -'s- moet schrijven achter een zelfstandig voornaamwoord of een naam. En als de laatste letter een -s- is dan enkel een -'-.
Maar ik twijfel altijd of ik het goed doe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.3K

Het beste antwoord

In dit geval is het partners naam. Ook kun je schrijven partner haar naam, dan omzeil je het probleem.

Regel 1: De apostrof wordt gebruikt bij de meervouds-s van woorden die eindigen op a, e, i, o, u of y, voorafgegaan door een medeklinkerletter of lettergreepgrens. (Met de e is de /ee/ bedoeld.) opa's, azalea's, ave's, ski's, auto's, accu's, baby's. Op grond van deze regel krijgen de volgende woorden dus geen apostrof.
lentes (De e geeft hier niet de /ee/ weer.)
abonnees (Voor de eind-e staat een klinkerletter.)
procédés
communiqués (Hier staat een é.)
essays (Voor de y staat een klinkerletter.)

Regel 2: De apostrof wordt gebruikt voor de tweedenaamvals-s van woorden die eindigen op a, e, i, o, u of y, voorafgegaan door een medeklinkerletter of lettergreepgrens. (Met de e is de /ee/ bedoeld.)
opa's huis
Antigone's broer
Leo's auto
baby's kleertjes.

Op grond van deze regel krijgen de volgende woorden dus geen apostrof:
Sombermans probleem
Annettes vraag
Aimés antwoord
Argentiniës economie
Kinseys onderzoek.

Regel 3: Als een naam eindigt op een sisklank, wordt de apostrof gebruikt in plaats van de
tweedenaamvals-s.
Strijbosch' huis
Smits' gelijk
Alex' buren
Strausz' voorouders
Bush' presidentschap
Velasquez' werken.

Regel 4: De apostrof wordt gebruikt in verkleinwoorden van woorden die eindigen op een y voorafgegaan door een medeklinkerletter.
baby'tje
lolly'tje
pony'tje (maar displaytje vanwege de klinker voor de y).

Als een woord eindigt op a, e, o of u voorafgegaan door een medeklinkerletter of lettergreepgrens, wordt de laatste letter doorgaans verdubbeld. (Met de e is de /ee/ bedoeld.) De i wordt in deze positie geschreven als ie.
opaatje
azaleaatje
aveetje
autootje
accuutje
skietje.

Bij sommige Franse leenwoorden verandert het grondwoord:
aspirientje
depootje
logeetje
machientje
sardientje
souveniertje.

Bij woordafbreking vervalt de apostrof:
baby-tje

Regel 5: De apostrof wordt gebruikt in afleidingen van cijfer- en letterwoorden.
A4'tje
65+'er
BRT'er
tv's
cd'tje

In letterwoorden die niet als zodanig herkenbaar zijn, wordt geen apostrof gebruikt:
elpees,
radars
lasers
sonartje.

In samenstellingen met cijfer- en letterwoorden komt een liggend streepje:
tv+programma wordt tv-programma, maar tv+tje (afleiding) wordt tv'tje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is partners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezitsaanduidingen krijgen een s vast achter het woord, dus zonder apostrof:
Jaaps schilderij
Belgiës schoonheid
Koks regering
partners naam

Als het woord eindigt op a, i, o, u of y zet je een apostrof voor de s. Zo voorkom je dat het woord verkeerd uitgesproken wordt:
Petra's jas
Hengelo's gemeenteraad
Bij een woord dat eindigt op een e, hoeft dus geen apostrof gebruikt te worden:
Annes hond

Ook bij merknamen wordt vaak een apostrof gebruikt, om duidelijk te maken dat de s niet bij de naam hoort:
Heinekens' jaarcijfers

Ten slotte: Bij een woord dat eindigt op een s-klank schrijf je alleen een apostrof:
Frans' homepage
Bush' regeringsperiode

Je bent misschien in de war met het Engels, waar in de meeste gevallen wel een apostrof-s achter de bezitsaanduiding komt.
Peter's car