Waarom is zowel de matras als het matras grammaticaal correct?

Kijk: http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=matras

Ik hoorde 'De matras..'' in een reclame spotje op de radio en dacht, dat is toch niet goed?
Maar blijkbaar toch wel. Hoewel ik het persoonlijk niet vind klinken.
Ik snap alleen niet waarom zowel het als de matras goed zijn, en waarom ze zeggen dat het woord vrouwelijk (mannelijk) is. Wanneer kan het woord dan als mannelijk gezien worden en is het dan niet altijd correct om het matras te zeggen?

Het vreemde is ook dat er maar één betekenis voor is. Als er twee betekenissen voor waren kon ik me nog inleven dat de ene betekenis mannelijk is en de andere vrouwelijk.

Dit zorgt voor allemaal verwaring, vandaar dat ik enige opklaring vraag, en dat is waar goeievraag om de hoek komt kijken(=

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Het beste antwoord

Het Nederlands kent heel veel woorden die zowel met het lidwoord 'de' als met het lidwoord 'het' kunnen voorkomen: commentaar, deksel, folie, matras, tablet, enzovoort. Soms er is een betekenisverschil maar meestal niet.

Wat 'matras' betreft heb ik het gevoel dat mensen ten zuiden van de grote rivieren vaker 'het matras' zeggen en mensen van boven de rivieren vaker 'de matras'. In dat geval is het verschil dus geografisch bepaald. Ik woon eronder dus ik vind 'de matras' ook altijd een beetje vreemd klinken. Waar woon jij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De commentaar"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziet er vreemd uit he. Maar volgens Groene en Witte Boekje kan het.
http://woordenlijst.org/zoek/?q=commentaar&w=w
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemd ;)
Maarja, nog zo'n voorbeeld vind ik "amulet". Volgens Simone van der Vlugt is het "de amulet", zelf dacht ik altijd "het"..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat dat regionale verschillen soms een rol spelen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/525/
maar uit jullie reacties zie ik dat er geen scherpe noord/zuid-scheiding is.

Andere antwoorden (1)

Ik heb nog nooit 'de matras' gezegd, maar zoals je zelf aangeeft: het is wel goed! En de mannelijk/vrouwelijkheid van woorden is ofwel overgenomen vanuit een andere taal ofwel volstrekt willekeurig, want of een woord mannelijk of vrouwelijk is speelt bijna geen rol meer in het Nederlands, behalve als je ernaar wilt verwijzen met verwijswoorden. Dus let wel op:
Het matras, DAT op de grond ligt.
De matras, DIE op de grond ligt.