Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk woord was er eerder, werd of word?

hadden ze eerst het woord "word" en werd van daaruit een keer bedacht dat "werd" de verleden tijd zou gaan worden?

of bedachten ze gelijk beide vormen van het woord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wie zal het zeggen? Maar ik ga er van uit dat simpele en tasbare begrippen het eerst zijn verwoord. ‘Voedsel’ is er zo een. Concrete zaken die van belang waren voor het overleven. Werkwoorden zijn veel abstracter en zullen later zijn gevormd. Verleden en toekomende tijd staan nog weer verder van de werkelijke wereld af: het verleden en de toekomst bestaan op 'dit' moment helemaal niet.
‘Worden’ is bovendien een werkwoord dat weinig directe, concrete betekenis heeft. Dat zal niet erg vroeg in gebruik zijn gekomen. En dus misschien pas toen de verleden tijd al wel gebruikt werd. Misschien zijn ze dan tegelijk bedacht, maar zo niet: dan vast en zeker eerst ‘wordt’.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een beetje als wat was er eerder "de kip of het ei"
Je zou zeggen word / wordt, want op het eigenlijke moment dat werd, werd bedacht, was het nog word.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taalontwikkeling is een wetenschap op zich, maar het beste is voor te stellen dat eerst de tegenwoordige tijd werd bedacht. Zie een oermens voor je die wil zeggen dat hij honger heeft.

'Honger' (gruntgrunt) werd 'ik heb honger' (gruntgruntgrunt) en pas later werden ook klanken bedacht waarmee je ook kon uitdrukken dat je honger had: 'ik had honger'.

Dit zie je bij kleine kinderen ook, ze leren eerst hun basale behoeften op dit moment weergeven, en pas daarna de nuances.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Als je ziek geworden bent, werd je dus ziek.
Van te voren kon je niet weten dat je ziek werd door te zeggen ik wordt ziek.
Werd was er dus eerder.
* Werden is een vervoeging van het ww worden, dus moest er eerst worden zijn voordat het vervoegd kon worden naar werden.

Jij zegt het maar....
Ik houd het op het laatste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is net zo'n soort vraag als:
Wat was was voordat was was was?
Antwoord: is.

Dus wat was werd voordat werd werd werd?
Antwoord: word.
dus...... word was er het eerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding