Schrijf je nu officieel Drenthe of Drente (dus zonder h)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12K

Antwoorden (4)

Met h

http://www.drenthe.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is DrentHe maar wel weer Drentse (zonder H).

Ik kijk altijd in 'het groene boekje', ook online; zie bijgevoegd de link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb als rasechte Drentse op de basisschool geleerd dat het allebei kon.
Inmiddels is het officieel met h
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
der weer sleuteld is an de spelling van het Nederlands is je vast niet ontgaon. Der is genog alderaosie over. In het veurige ‘Groene Boekje’ hadden wij veur oeze previncienaam nog de keur oet Drenthe en Drente. ’t Much allebei. Aj op bladziede 314 van de neie oetgave kiekt, ziej allén nog maor Drenthe staon. Hoe zit dat?

Taaladviesdienst
Wij hebt de Taaladviesdienst maor ies beld en daor de vraog veurlegd. Wij kregen het volgende antwoord:

“Hartelijk dank voor uw taalvraag van 3 januari,
Inderdaad staat in het nieuwste Groene Boekje alleen nog ‘Drenthe’, ook de Praktijkgids Spelling van Van Dale vermeldt alleen ‘Drenthe’. In de grote Van Dale is het woord niet opgenomen, maar in omschrijvingen wordt alleen ‘Drenthe’ gebruikt. Dit is ook de officiële naam van de provincie; mogelijk heeft het Groene Boekje hier het donorprincipe toegepast (zie http://woordenlijst.org/leidraad/lijst_van_vaktermen/donorprincipe). Helemaal consequent is men daar trouwens niet in geweest, ‘Friesland’ wordt wel vermeld, de officiële naam ‘Fryslân’ niet. U kunt uw vraag ook nog voorleggen aan de samenstellers van de woordenlijst: woordenlijst@taalunie.org, wellicht dat zij u kunnen vertellen wat de overweging is geweest om ‘Drente’ te laten vervallen. Overigens is ‘Drenthe’ wel veel gebruikelijker dan ‘Drente’.

Officieel is nu inderdaad ‘Drenthe’ de enige correcte schrijfwijze; als u niet bij de overheid of in het onderwijs werkzaam bent, bent u echter niet verplicht om de officiële spelling te volgen. Als u een grote voorkeur hebt voor ‘Drente’, kunt u dit dus gewoon blijven schrijven.”

Samenstellers van de woordenliest
De samenstellers van de woordenliest vertelden oes het volgende:

“De Werkgroep Spelling had de opdracht om spellingvarianten zoveel mogelijk te reduceren. Hierbij kwam ook de keuze tussen Drenthe en Drente aan de orde. Er is voor Drenthe gekozen, omdat dit de overheersende spelling bleek bij de overheid, m.n. de provincie. Er liggen dus geen etymologische argumenten aan ten grondslag (Van Dale spelt dan ook Drenthe naast Twente)."