Men probeert de taal te onderhouden en niet te veranderen. In taal is veel dynamiek. Elke dag worden er nieuwe woorden verzonnen en andere vergeten. daarom wordt er elke 10 jaar een nieuwe woordenlijst gemaakt.
In deze lijst staan alle officiële Nederlandse woorden en hun spelling van dat moment. Deze lijst staat geschreven in het groene boekje.

Soms zijn er wel ingrijpende veranderingen in de taal. Zo schreef je 'pannenkoek' vroeger als 'pannekoek'. Waarom de veranderingen zijn doorgevoerd is lang niet voor iedereen duidelijk. Bij de laatste taalverandering waren veel mensen het oneens met de keuzes die gemaakt werden. Een grote groep taalkundigen hebben toen de 'witte spelling' bedacht. Een woordenlijst met ook alle woorden maar sommige anders geschreven. Logischer, volgens de mensen van de witte spelling. Op school wordt de groene spelling aangehouden in de leerstof.
Dit is de enige officiële goede spelling van het Nederlands.

Voorbeeldje hoe de taal leeft; vroeger kende men het woord computer, hyven of mobieltje niet!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat onze taal 'leeft' en daarmee constant verandert. Daarom kan de spelling niet achterblijven.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat taal leeft. Taal veranderd door veranderingen in ons leven (zoals uitvindingen, ontdekkingen, gebeurtenissen, etc.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een taal aan veranderingen onderhevig is maar veel meer nog omdat eens per decennium een groep taalkundigen zich zo nodig moet manifesteren. Middeleeuws Engels is voor beheersers van modern Engels nog prima te volgen, bijvoorbeeld, en dat geldt voor veel meer talen. Dat kun wij met ons middeleeuws Nederlands wel vergeten. Dat hebben de taalhervormers op hun geweten, door ons met enige regelmaat in een kunstmatig taalkeurslijf te dwingen en niet soepel mee te veren met natuurlijke ontwikkelingen van de taal en te behouden wat ons taaleigen is. Dat moest ik even kwijt… Goeie Vraag!+